Nieuws

Een goede mond- en tandhygiëne is zeer belangrijk!

Tandartsbezoeken

Ruim een kwart van de bevolking gaat in een periode van drie jaar geen enkele keer naar de tandarts. Wie niet jaarlijks op controle gaat, betaalt meer. Bovendien kan een regelmatig tandartsbezoek ergere tandproblemen voorkomen.

Vooral de jongste en de oudste leeftijdsgroep scoren slecht. Nochtans zijn ook zij gebaat bij een regelmatige controle. Vanaf de eerste tandjes is een tandartsbezoek voor peuters zinvol. Toch ging 56 procent van de 3- en 4-jarigen nog nooit naar de tandarts. Bij 75-plussers bracht 44 procent drie jaar lang geen enkele keer een bezoek aan de tandarts. Kinderen tussen 5 en 14 jaar doen het beter met slechts één op de zes zonder controle. (*)

Slechte mondhygiëne

Dat zoveel mensen niet of weinig naar de tandarts gaan, is een slechte zaak. De gezondheid van mond en tanden is  essentieel om te spreken en te eten, maar ook op sociaal vlak. Mond- en tandziektes die niet op de juiste manier behandeld worden, kunnen zich ontwikkelen tot chronische aandoeningen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat slechte mondhygiëne een invloed kan hebben op de ontwikkeling van onder meer diabetes, hart- en vaatziekten of ademhalingsziektes.

Om de mondgezondheid positief te beïnvloeden, ga je best minstens één keer per jaar naar de tandarts ook al heb je geen pijn of problemen. Voor kinderen worden twee tandartsbezoeken per jaar aangeraden. Hiermee draag je zorg voor je gebit maar ook voor je budget. Sinds 2016 (2017 voor mensen met de verhoogde tegemoetkoming) is het mondzorgtraject in voege. Wie niet op controle gaat bij de tandarts, betaalt het jaar daarop meer remgeld.

Welke aanvallen ondergaan onze tanden

Bacteriële tandplak, een doorschijnende laag die zich na een maaltijd snel afzet op de tanden en die wordt gevormd door etensresten en speeksel. Op die afzetting ontwikkelen zich bacteriën, die aan de basis liggen van cariës en tandvleesinfecties. Na een tijd wordt deze afzetting dikker, verkalkt ze en vormt nadien tandsteen.

Cariës, sommige bacteriën zetten suikerhoudende voedingsresten die niet werden verwijderd om in zuren. De suikers vernietigen het tandoppervlak en maken gaatjes die steeds groter worden. Vaak zijn deze pijnlijk en vernietigend.

Gingivitis, een ontsteking van het tandvlees. Door tandplak vult het tandvlees zicht met bloed, wordt het rood en glanzend en gaat het bloeden bij het poetsen. Niet behandelde gingivitis evolueert naar parodontitis, een ontsteking van de weefsels die de tanden vast houden, gezonde tanden kunnen los komen te zitten en zelfs uitvallen.

Dagelijkse gewoontes

Daarnaast kun je zelf ook elke dag werk maken van een gezonde mond. Dat kan door de tanden goed te poetsen en rekening te houden met wat je eet en wanneer je dat doet. Je tanden poetsen, doe je het best twee keer per dag, gedurende twee minuten, met een tandenborstel die je om de drie maanden vervangt. Vraag zeker advies aan je tandarts om de juiste keuze te maken. Goed poetsen is belangrijk om tandplak tegen te gaan. Kies voor een tandpasta met fluoride. Flos om tandplak te vermijden. Maak van tanden poetsen een dagelijkse gewoonte. Denk na over je ochtend- en avondritueel en pas het tanden poetsen daar in. Gebruik een tandpasta aangepast aan je leeftijd (voor kinderen minder fluoride). Vooral bij kleinere kinderen is het belangrijk hier iets tofs van te maken.

Beperk je eetmomenten tot maximaal vijf per dag: drie hoofdmaaltijden en twee tussendoortjes. Kies voor harde, niet gesuikerde knabbels en eet voldoende gevarieerd, met veel groenten en fruit. Hecht ook belang aan je dranken. De voorkeur gaat steeds naar water. Vermijd koolzuurhoudende dranken, vruchtensappen of frisdranken. Deze hebben een hoge zuurtegraad en kunnen het email van je tanden aantasten. Rustpauzes, tussen de maaltijden door zijn belangrijk voor je tanden zodat je tandglazuur kan herstellen.

Onze mond- en tandzorgfolder ligt ter beschikking in onze kantoren en kan ook gedownload worden op onze website hier onderaan

Nuttige website: http://www.tandarts.be

(*) Bron : Intermutualistisch Agentschap

Download de brochure hier.

Enkele tips: fit in je hoofd, goed in je vel

Voel je je goed in je vel? Dan ben je tot veel in staat. Maar een dipje of tegenslag komt iedereen wel eens tegen. Daarom geven we je graag enkele tips om je mentale welzijn te verbeteren. Het zijn geen toverformules, maar wel middelen die een houvast bieden en je stukje bij beetje voorthelpen naar een gezonder en gelukkiger leven.

Vind jezelf oké

Voel jij ook de behoefte om door iedereen gewaardeerd te worden? Streef je ook de perfectie na en wil je ook alles steeds onder controle hebben?
Dat is onmogelijk. Je hoeft helemaal niet perfect te zijn. Niemand is het. Je bent uniek en je verdient respect zoals je bent. Blijf voor ogen houden dat je meer dan de moeite waard bent. Zoals je nu bent, mag je er echt zijn.


Praat erover

In je hoofd kan een mug een olifant baren. Je gevoelens overweldigen je, ze dringen zich op, halen je uit je concentratie en verstoren je nachtrust.
Door er met iemand over te praten, krijgen de dingen een naam en heb je er vat op. Je ziet beter wat er aan de hand is en wat je eventueel kunt doen. Je gesprekspartner kan je hierbij helpen. Dat je erover durft te praten, ziet hij eerder als een teken van sterkte dan van zwakte.


Beweeg

Pieker jij je soms ook suf? Gaat al je energie naar dat stomme gepieker? Je kunt er echt iets tegen doen.
Kies een lichaamsactiviteit die je leuk vindt: fietsen, wandelen, joggen, sporten, … Je gaat vanzelf minder piekeren, je verhoogt je energiepeil en je doorzettingsvermogen. Bovendien krijg je er een heerlijk ontspannen gevoel van. Gezonde vermoeidheid verbetert ook je slaap. Bewegen kan simpel zijn: met de fiets naar de bakker, te voet naar het station, de trap nemen in plaats van de lift, ...


Probeer iets nieuws uit

Misschien droom je ervan om Spaans te leren? Of wil je de tango leren dansen?
Je hoeft geen kunstenaar te zijn om iets nieuws te creëren. Iedereen kan iets maken of onder de knie krijgen. Je huis opnieuw inrichten, bloemschikken, een taart bakken, een leuke e-mail versturen, iemand aan het lachen maken, … Doe iets of maak iets. Gebruik je fantasie. Het geeft je het gevoel dat je uniek bent en dat je leeft.


Reken op je vrienden

Zolang je het zelf niet zegt, kunnen je vrienden ook niet weten hoe jij je voelt en hoeveel behoefte je hebt aan contact. Heb je het moeilijk, dan kost het meer energie om naar hen toe te stappen, maar je moet het absoluut doen.
Er is niets dat meer kracht geeft dan je door je vrienden aanvaard en begrepen te voelen. Mensen genoeg: collega's, teamgenoten, kennissen, buren, vrienden,... Met iedereen deel je wel iets. Sociale contacten houden je in leven.


Durf nee te zeggen

Op lange termijn loont een nee.
Nee tegen dat glas teveel, nee tegen iemand die iets vraagt waar je geen zin in hebt. Pas als je nee durft te zeggen, ervaar je jezelf als iemand met eigen gevoelens en een eigen wil. Pas als je nee durft te zeggen, krijg je respect.
Als nee kan, wordt ja een woord waar je echt plezier aan beleeft. Dan doe je weer dingen in volle vrijheid en geniet je ervan.


Durf om hulp te vragen

Je kunt niet alles zelf. Hulp vragen getuigt van bescheidenheid en zelfkennis. Het is helemaal geen teken van hulpeloosheid, maar het bewijst dat je jezelf kunt redden. Hulp vragen is dus helemaal oké. Je zult ervaren hoeveel deugd het doet dat iemand anders met je meedenkt.
Ga bij jezelf na waarvoor je precies hulp nodig hebt en wie je daarvoor het best kunt aanspreken.


Gun jezelf rust

Slorpen je werk, je kinderen, je ouders, … haast al je tijd op? Zo krijg je stress. Je wordt er prikkelbaar en slechtgehumeurd van.
Maak regelmatig een moment vrij voor jezelf en las activiteiten in die je helpen om tot rust te komen. Zo vermijd je dat de spanning zich ophoopt.


Hou je hoofd boven water

Zit je in een periode dat alles tegenvalt? Dan kun je soms niks meer doen dan het hoofd boven water proberen te houden: gewoon van dag tot dag leven en niet te hard zijn voor jezelf.
Als je verdrietig bent, huil dan eens uit, trek je even terug, bestel een kopje thee op een terrasje, ga de stad in, wat frisse lucht snuiven of laat je koesteren. Misschien merkte je het al eens: ooit komen er betere tijden.


Doe de test

Wil je weten hoe het met jouw geest gesteld is? Surf dan naar fitinjehoofd.be om met deze eenvoudige test een kijkje in je hoofd te nemen. De test wil je meer inzicht geven in je geestelijke gezondheid en persoonlijke sterktes en tekorten. Aan de hand van een aantal vragenlijstjes kom je te weten op welke manier jij omgaat met problemen en hoe je je weg vindt in het dagelijkse leven. De test wil je motiveren om je eigen geestelijke gezondheid te bewaken en bij te sturen als dat nodig is. Een persoonlijk advies vertelt je hoe je de zaken kan aanpakken.

Opschorting bevolkingsonderzoeken naar kanker - coronavirus COVID19

De komende weken zijn belangrijk in het afvlakken van de corona-pandemie.

Om de belasting van onze gezondheidszorg door preventieve onderzoeken te verminderen,

besliste het CVKO - Centrum voor Kankeropsporing in samenspraak met het Agentschap,

om alle bevolkingsonderzoeken naar kanker tijdelijk op te schorten.

Meer info: www.bevolkingsonderzoek.be

Vragen over opnames door Covid-19 en uw HospiPlus-verzekering

Als je gehospitaliseerd wordt als gevolg van een coronabesmetting kan je een beroep doen op je hospitalisatieverzekering?

 

Een opname in een Belgisch ziekenhuis is steeds gedekt. Bij een hospitalisatie in het buitenland is de dekking beperkt en hangt af van de gekozen formule.

 De hospitalisatieverzekering komt niet tussen voor een quarantaine bij jou thuis. Een quarantaine in het ziekenhuis is wel verzekerd.

 

Maart 2020: maand van het bevolkingsonderzoek dikkedarmkanker

 

De tijd vliegt: twee jaar is zo voorbij

Je krijgt van het Centrum voor Kankeropsporing een uitnodigingsbrief als je tot de leeftijdsgroep (50 tot en met 74 jaar) behoort en het twee jaar geleden is dat je een stoelgangstaal liet onderzoeken.

 

Wil je weten wanneer je een uitnodiging in de brievenbus mag verwachten?

 

Dat kan heel eenvoudig online én mobiel met: www.myhealthviewer.be, www.mijngezondheid.be, www.cozo.be

Daar kan je ook je vaccinaties, medisch dossier en medicatieschema vinden.
Inloggen kan via je elektronische identiteitskaart. Je kan ook de app ‘itsme’ gebruiken. 

.................................................................................................................................................

 

Heb je vragen?

Heb je vragen over je persoonlijke medische situatie, neem contact op met je huisarts.

 

Meer weten over het bevolkingsonderzoek?

Bel gratis naar het Centrum voor Kankeropsporing op 0800 60160

tussen 9 en 12 uur en 13 en 16 uur, stuur een e-mail naar info@bevolkingsonderzoek.be, of surf naar

https://dikkedarmkanker.bevolkingsonderzoek.be/

 

 

 

 

Algemene adviezen om besmetting met het coronavirus te vermijden

Informatie over het coronavirus COVID-19

Intussen zijn er op verschillende plaatsen in Europa patiënten opgedoken die besmet zijn met het coronavirus, wat ook verwacht was en zo goed als onvermijdelijk. De kans is reëel dat er ook in België patiënten gaan opduiken. Dat is geen reden voor onrust: de overheden en gezondheidsdiensten staan klaar om eventuele patiënten op te vangen, te verzorgen en te isoleren.
Alle info vind je op 
www.info-coronavirus.be. Mensen met vragen over het coronavirus kunnen ook bellen naar het federale callcenter op 0800/14689. 

Algemene adviezen om besmetting te voorkomen

Graag geven we volgende adviezen om besmetting bij jezelf en bij andere personen te voorkomen:

  1. Zeker doen: was je handen regelmatig en grondig (40 à 60 sec.) met water en zeep. Hoe je best je handen wast, zie je in deze afbeelding.
  2. Moet je hoesten? Doe dat in een papieren zakdoekje of in de binnenkant van je elleboog.
  3. Gebruik papieren zakdoekjes bij het niezen of snuiten en gooi ze weg in een afsluitbare vuilbak.
  4. Vermijd om handen te geven. Begroet elkaar met een zwaai of met de elleboog.
  5. Blijf zeker thuis als je ziek bent. Ga niet naar het werk!
  6. Vermijd zelf nauw contact met zieke personen.
  7. Probeer erop te letten je gezicht zo weinig mogelijk aan te raken met je handen.

U kan deze affiche met de voorzorgsmaatregelen afprinten, ophangen en verspreiden

Gebruik antibiotica correct

Antibioticum betekent letterlijk ‘tegen het leven’. Deze chemische stoffen zorgen er voor dat bacteriën zich niet verder ontwikkelen. De smalspectrumantibiotica zijn ontwikkeld tegen een beperkt aantal soorten bacteriën. Je zal die voorgeschreven krijgen door je arts wanneer hij precies weet welke bacterie de oorzaak is van jouw ziekte. De breedspectrumantibiotica hebben een bredere werking en zijn actief tegen meerdere bacteriën. Deze worden voorgeschreven wanneer je arts niet precies weet welke bacterie je ziekte veroorzaakt of wanneer er meerdere ziekteverwekkers aanwezig zijn. Nadelig aan de breedspectrumantibiotica is dat ze vaak ook nuttige of onschadelijke bacteriën doden. We raden dus aan om steeds waakzaam om te gaan met het gebruik van antibiotica. Lees alle tips op deze pagina.

Stoppen met roken

 

Stoppen met bepaalde gewoonten is niet makkelijk, het is een proces. Soms heb je dan ook meerdere stoppogingen nodig. Ook in het geval je wil stoppen met roken, raden we je aan om de moed niet te snel te laten zakken. Elke serieuze poging is een stap vooruit naar de definitieve stop.

 

Wist je dat bij een begeleiding door een tabakoloog in combinatie met rookstopmedicatie de meeste kansen biedt  op stoppen en gestopt blijven? Ook je huisarts kan helpen. Hij kan je zelf ondersteunen of doorverwijzen naar een tabakoloog.

 

Wil je weten wat de tussenkomsten zijn en welke hulpmiddelen er allemaal ingeschakeld kunnen worden om te stoppen met roken? Lees ze hier.