Nieuws

Inschrijving Oekraïense vluchtelingen

Het NZVL staat voor iedereen klaar om te helpen in de administratie met de ziekteverzekering. Heb je één of meerdere personen die je opvangt, contacteer ons via dit formulier en we doen snel het nodige.

Als vluchteling uit Oekraïne kan je je inschrijven bij het NZVL als resident. Hiervoor heb je één van deze bewijsstukken nodig:

•    A-kaart voor beperkt verblijf in België.
•    Attest tijdelijke bescherming van de Dienst Vreemdelingenzaken.
•    Bewijs van registratie bij de Dienst Vreemdelingenzaken, in afwachting van een attest tijdelijke bescherming..
•    Tijdelijk document in afwachting van de aflevering van een A-kaart voor beperkt verblijf in België (Bijlage 15).

Je kan bovenstaande documenten bij de dienst vreemdelingenzaken en/of bij de gemeente waar je tijdelijk verblijft bekomen.

Heb je één van deze documenten? 
Neem dan contact op met het NZVL via dit contactformulier en vraag om in te schrijven.

Recht op verhoogde tegemoetkoming?
Eenmaal  ingeschreven als resident, geniet men van een verhoogde tegemoetkoming. Dat wil zeggen dat je een aantal voordelen geniet: derde betalers regeling bij de huisarts, minder remgeld voor sommige geneesmiddelen, bij een bezoek aan de dokter, tandarts, kinesitherapeut of andere zorgverlener en bij opname in het ziekenhuis,..

Een gezondere en gelukkigere levensstijl, ook met diabetes

Gezond en gelukkig leven mét diabetes, het kan! Met kleine, slimme aanpassingen in je levensstijl ligt het binnen jouw handbereik. Ook wie géén diabetes heeft, plukt hier de vruchten van. Diabeteslifestylecoach Charlotte Pots heeft zelf diabetes en helpt nu ook andere diabetici om zich beter in hun vel te voelen.

 

Hoe het allemaal begon

Voor velen voelt diabetes als een loodzware strijd. En eerlijk? Er is een tijd geweest dat ik er ook zo over dacht. Toen ik op mijn 14 de diagnose diabetes type 1 kreeg, vertelden de artsen me dat ik alles mocht blijven eten. ‘Het liefst light en 5 keer per dag, mét uiteraard de aangepaste insulinedosis.’ Zo simpel was het niet voor mij. Mijn bloedsuikerspiegel schoot dagelijks alle kanten uit. Mijn gemoed en zelfvertrouwen volgden. De dagelijkse ritten op de glucoserollercoaster zogen me leeg. Na jaren worstelen ging in 2016 het licht uit. Een heftige periode, maar ook de start van een boeiende ontdekkingsreis die mee dwong om mijn gezondheid weer in handen nemen. Ik ging op zoek en schoolde me om tot orthomoleculair gezondheidsexpert en NLP- en lifestylecoach. In het klassieke zorgsysteem vond ik niet de steun die ik zocht.  Ik miste een supporter, iemand die mijn pijn écht kon voelen in het leven mét diabetes. Want met diabetes is het toch altijd nét iets anders.

Ik ontdekte tijdens mijn eigen zoektocht mijn diepste missie: andere lotgenoten helpen om hun gezondheid weer op de rails te krijgen. Het eenzame parcours dat ik zelf heb moeten afleggen, wil ik hen besparen. Met de juiste tools, extra kennis en mentale support ligt een waardevol diabetesleven binnen ieders handbereik.

 

Welke score zou jij je gezondheid geven?

Ga je voor een zesje (“niet ziek”), voor een acht of hoger? Dat cijfer vertelt veel. “Niet moe” is niet hetzelfde als “vol energie”. “Niet ziek” betekent iets compleet anders dan “gezond”... De diagnose ‘diabetes’ is overweldigend. Het voelt als een mentaal trauma dat je elke dag meedraagt. Diabetes is topsport en vraagt je volle aandacht, zonder vrije dag. Pas als je je optimaal fit voelt, kan je alles uit het leven halen.

Stabiele bloedsuikers zijn belangrijk, maar dat er meer nodig is, blijft te vaak onder de radar. Dankzij insuline is diabetes al lang geen dodelijke ziekte meer. Medicatie blijft een belangrijke bondgenoot, maar is lang niet de enige tool in je gereedschapskoffer. Door er zélf voor te zorgen dat je bloedglucose niet te snel stijgt, zal je vanzelf minder insuline nodig hebben. Kleine levensstijlaanpassingen hebben een groot effect, ook bij zwangerschapsdiabetes, prediabetes en diabetes type 2. Je gezondheid weer op de eerste plaats zetten, kan ervoor zorgen dat jij voortaan met minder (of zelfs helemaal geen) medicatie verder kan. En daar varen jij én het gezondheidssysteem wel bij. Ben je er klaar voor?

 

7 tips om je te helpen

1 - Haal de beste voeding uit de natuur

Diabetes of niet: wat je in je mond stopt, heeft een instant effect op je bloedsuikerspiegel. Voedingskeuzes spelen dan ook een grote rol bij diabetesmanagement. Kiezen voor de voeding die bij je lichaam past, brengt je bloedsuikerspiegel, je medicatiedosis én het risico op complicaties omlaag. Hoe je dat doet?

  • Onthoud dat de natuur jouw meest gezonde voedingsleverancier is.
  • Vul je bord vooral met natuurlijke en onbewerkte voeding (groenten, wat fruit, noten, pitten en zaden, gevogelte, eieren en vis). En kies voor pure voeding. Echte voeding in plaats van pakjes en zakjes.
  • Eiwitten en gezonde vetten zijn belangrijke energiebronnen in je nieuwe voedingspatroon.
  • Hoe gevarieerder je eetpatroon, hoe meer gezondheidsvoordelen je uit je voeding haalt. Vitaminen en mineralen zijn belangrijk voor een energierijk leven.

Die ommezwaai vraagt extra moeite en discipline, maar je merkt al snel een positief effect op je bloedsuikerspiegel. Maar eens je weet wat je moet doen, kan jij dit ook!

 

2 - Beweeg en boost je insulinegevoeligheid

Dat beweging belangrijk is voor onze gezondheid, weten we allemaal. En toch beweegt bijna niemand voldoende. Bij diabetes is regelmatig bewegen zelfs nog belangrijker. Het doet je gevoeligheid voor insuline toenemen, waardoor jij minder medicatie nodig hebt. Elke dag naar de fitness hollen? Zo ver hoef je niet te gaan. Met een dagelijkse wandeling of wat krachtoefeningen en eenvoudige tips die je hartslag verhogen, kom je al een heel eind.

 

3 - Leer kansen zien

Pas wanneer je doelen helder zijn, kan je werken aan verandering. Wat wil JIJ anders zien? Misschien mis je structuur in je leven of voel je je alleen staan? Oude patronen door nieuwe vervangen doe je niet van vandaag op morgen. Stappen zetten lukt trouwens beter met een supporter aan je zijde. Ga op zoek naar een dia-buddy. Iemand die weet welke impact een chronische ziekte heeft en je zonder woorden begrijpt. Wil je meer? Een diabetescoach kan je helpen om de knelpunten in jouw leven bloot te leggen en samen een plan van aanpak uitdokteren.

 

4 - Vervang inspanning door ontspanning

Wie niet voor zichzelf zorgt, kan onmogelijk voor anderen zorgen. In onze druk-druk-druk-maatschappij is zelfzorg helaas geen evidentie. Onze overvolle agenda brengt een voortdurende productie van stresshormonen met zich mee die je lichaam flink onder druk zetten en dus ook je bloedsuikers. Wie niet op tijd ingrijpt, dreigt uit te vallen, burn-out ligt onder ieders bed. Dat moet anders. Bij diabetes brengt stress nog een extra probleem met zich mee. Studies hebben aangetoond dat stresshormonen je bloedsuikerspiegel doen schommelen. Net als de neveneffecten van stress trouwens: slecht slapen, maaltijden overslaan, alcohol- en medicatiegebruik... Tijd voor actie! Of liever: tijd om misschien op de rem te gaan staan.

 

Tip: Wil je met je leefstijl aan de slag en met enkele eenvoudige tips meer inzicht krijgen in hoe je jouw HbA1c kan verlagen?

Download hier het gratis e-book en ontdek wat jij vandaag zelf kan doen!

 

5 - Een goede nachtrust voor een goede insulinewerking

Wist je dat je stofwisseling volgens een dag-nachtritme werkt? Overdag is je insulinegevoeligheid hoger dan ’s nachts (logisch, want overdag heeft je lichaam meer insuline nodig om voeding te verwerken). Een knap maar niet onfeilbaar systeem. Een verstoorde nachtrust haalt dit natuurlijke ritme namelijk uit evenwicht en zorgt voor onstabiele bloedsuikerwaarden. Zelfs 1 slechte nacht laat zich voelen. Slaaptekort beïnvloedt ook je eetlust: al na een paar slechte nachten stijgt je zin in zoete en vette snacks. Dat verklaart waarom slechte slapers vaker met overgewicht kampen. Neem slaapproblemen altijd ernstig en zorg voor een goed evenwicht tussen activiteit en rust.

 

6 - Samen staan we sterk

Diabetes heb je niet alleen. Het beïnvloedt ook het leven van je partner, je kinderen, je familie en vrienden. Hun steun is meer dan nodig. Je verdient jouw eigen dreamteam: een kring van supporters die je steunen en met je meedenken. Een positieve omgeving brengt rust in je hoofd en maakt je gelukkig. Ook het omgekeerde is waar. Energievretende relaties zuigen je leeg en kunnen zelfs lichamelijke klachten met zich meebrengen. Wees er alert voor.

 

7 - Hormonen: evenwicht als sleutel

Hormonen houden ons lichaam draaiende. Ze sturen je organen aan en regelen belangrijke lichaamsprocessen. Bij heel wat aandoeningen ligt een hormonaal tekort of onevenwicht aan de basis. Ook bij diabetes. Terwijl er maar liefst vijf hormonen zijn die de bloedsuikerspiegel kunnen verhogen, is er maar eentje sterk genoeg om precies het tegenovergestelde te doen: insuline. Wat jij in je mond stopt, bepaalt hoeveel insuline je lichaam nodig heeft. Een tekort aan bepaalde voedingsstoffen, maar ook langdurige stress kan de werking van hormonen onder druk zetten. Voeding, beweging en stressreductie spelen een cruciale rol om die hormoonhuishouding weer in evenwicht te brengen.

Door met een andere bril naar diabetes te kijken, zie je de keuzes en kansen in het leven weer. Want die zijn er in overvloed! Een gelukkig leven met diabetes type 1 is mogelijk. Bij diabetes type 2 kan je de klok zelfs terugdraaien.

 

It all starts with you!

Maar je hoeft het niet alleen te doen. Voel je dat je naast je vaste doktersbezoeken meer steun nodig hebt? Wil je graag persoonlijke begeleiding van iemand die vanuit ervaring écht weet wat het is en begrijpt waarom je bloedsuikerspiegel doet wat hij doet? Praat dan met een diabetescoach. Die kan je net dat duwtje in de rug geven, waardoor het je wél lukt om je diabetes in toom te houden. En volop in je kracht te staan mét diabetes.

Op Instagram en Facebook deel ik heel wat nuttige tips en informatie. Jouw dagelijkse stok achter de deur om die verstoorde bloedsuikerspiegel in balans brengen! Volg mij gerust via ‘Diabeteslifestylecoach’. Wil je graag meer weten, neem dan zeker ook een kijkje op de website www.diabeteslifestylecoach.be

 

Twijfel je of jij diabetes hebt?

Het gezondheidskompas is een webapplicatie waarmee je kan testen wat je risico is op diabetes en hart- en vaatziektes en waarop je kan letten voor een gezondere levensstijl. Op basis van de resultaten verwijst het kompas je indien nodig door naar de huisarts voor risicofactoren die verdere opvolging nodig hebben. 

 

Zorgmateriaal voor Oekraïne

Het NZVL draagt ook Oekraïne een warm hart toe. Afgelopen nacht is er een volgeladen bestelwagen vertrokken met zorgmateriaal om deze mensen extra te ondersteunen in deze moeilijke tijden.

Maart is de internationale maand van de strijd tegen dikkedarmkanker.

Vroegtijdige opsporing is de beste bescherming tegen dikkedarmkanker. Het Bevolkingsonderzoek Dikkedarmkanker nodigt mannen en vrouwen van 50 tot en met het jaar waarin ze 74 worden uit om deel te nemen. Doe elke twee jaar de stoelgangtest. Het onderzoek is gratis en snel. Verneem er alles over op Bevolkingsonderzoek Dikkedarmkanker - Dikkedarm Kanker en op https://www.nzvl.be/jouw-gezondheid/dikkedarmkanker

 

 

Seniorenuitstap Leuven: 17 of 19 mei 2022

Ben je 60+ en ontdek je graag samen met ons Leuven en dit onder begeleiding van een gids?
Indien de maatregelen het toelaten, verwelkomen wij jullie graag op een veilige uitstap in het sprankelende Leuven.

Op het programma: 

09u00: Verzamelen Station Leuven. (Hoofdingang Leuven, aan het Martelarenplein). Vlak bij het station voorzien we alvast een koffie.

10u00: Wandeling richting centrum (thema: kennismaking met de stad) met tussendoor een zout proevertje bij de kaasmeester.

12u00: Lunch (soep + hoofdgerecht + water = inbegrepen).

14u00: Wandeling door Leuven “stad van studenten”. We staan stil bij Leuven als dé Universiteitsstad. De fantastische gebouwen, de studenten, Kotmadammen, studentengrappen, cantussen en andere drinkgelagen… Waar zaten de eerste meisjesstudenten op kot? Wat schaft de pot in de Alma? Wie zijn Fonske en Reneeke?  Wat is een fakbar? Voor wie waren de colleges bestemd? Na deze wandeling heeft het studentikoze leven geen geheimen meer.

16u00: Eindigen doen we in de buurt van het Ladeuzeplein en een extra lekkernijtje is nog voorzien.


NZVL-klanten betalen €40 euro per persoon. Niet-klanten betalen het dubbele.
De prijs omvat het onthaal met koffie, lunch (soep + hoofdgerecht + water), de proevertjes en de gidsen.

Inschrijven:
Inschrijven kan bij voorkeur via deze linkWe vragen om per persoon een formulier in te dienen, omdat de plaatsen beperkt zijn.
Na inschrijving ontvang je eind april informatie met betalingsgegevens, let op jouw inschrijving is pas definitief nadat we de betaling ontvingen.

Dag van de Seksuologie - studiedag op 26 februari 2022

Onze partner, de Vlaamse Vereniging voor Seksuologie, organiseert op 26 februari (de dag van de Seksuologie) een studiedag rond seksualiteit in al zijn kleuren en vormen.

Deze studiedag is boeiend voor elke zorgverlener met interesse in seksualiteit en/of die in het werkveld in aanraking komt met seksuele zorgen.

Meer informatie, het programma en de inschrijvingslink vind je op Vlaamse Vereniging voor Seksuologie vzw (seksuologen-vlaanderen.be)

'Te Gek' maakt het taboe rond geestelijke gezondheidszorg bespreekbaar

Te Gek wil het taboe rond geestelijke gezondheidszorg slopen en bespreekbaar maken. Dat doen ze door tal van activiteiten te organiseren. Meer informatie hierover vind je op hun website https://www.tegek.be/agenda.

Ken je iemand die het psychisch moeilijk heeft en weet je niet goed hoe te reageren? Onderstaande tips kunnen jou misschien helpen:

  • Reken voldoende tijd in om het gesprek aan te gaan.
  • Zorg voor een rustige omgeving.
  • Vraag aan de persoon hoe het ermee gaat.
  • Krijg je een ontwijkend antwoord? Dan is het goed mogelijk dat hij of zij nog wat tijd nodig heeft. Respecteer dat, maar geef aan dat je altijd bereid bent te luisteren.
  • Toon je bezorgdheid, je betrokkenheid.
  • Als je niet goed weet wat te zeggen, zeg dat dan ook. Dat is vaak al het begin van een gesprek.
  • Bied voornamelijk een luisterend oor. Het geven van goedbedoelde tips, komt vaak niet goed over.
  • Ontkennen, minimaliseren, medelijden ... helpen niemand vooruit.

Antibiotica helpen niet bij alle ziekten. Gebruik ze enkel als het moet!

Antibiotica worden gebruikt om bacteriële infecties te behandelen. Ze helpen dus niet tegen infecties die veroorzaakt zijn door virussen, zoals griep of een verkoudheid.

Bovendien, wanneer te vaak antibiotica worden gebruikt als het eigenlijk niet nodig is, kunnen bacteriën resistent worden en zijn ze niet meer gevoelig voor het antibioticum.

Lees er hier alles over!

Vacature medewerker klantendienst

Ben jij de nieuwe medewerker waar we naar op zoek zijn? Voor onze hoofdzetel in Aalst zoeken we een nieuwe collega om onze klantendienst te versterken.

Ben jij klantgericht, communicatief en goed georganiseerd? Dan ben jij misschien onze perfecte kandidaat!

Meer info op: https://www.nzvl.be/jobs#nid-2268

Krunsj zomerkampen

Kijk jij ook uit naar de zomervakantie? Neem snel een kijkje op het vakantie-overzicht van onze jeugdvakanties en ontdek het volledige aanbod! Inschrijven is ook mogelijk via deze site, maar de plaatsen zijn beperkt. Wil je graag op de hoogte gehouden worden via mail? Vul dan op één van de vakantiepagina's jouw gegevens in bij de optie 'Hou me op de hoogte' en ontvang een mailtje van zodra je kunt inschrijven voor jouw favoriete vakantie.

Wij tellen alvast af naar een Krunsj-tastische zomer! Jij toch ook?

Kan ik je helpen?Kan ik je helpen?