fbpx Nieuws | Page 25 | Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

Nieuws

Patient consent, efficiënt opvolgen van je patiëntgegevens

Gaf jij al je 'patient consent'? Via de geïnformeerde toestemming stem je in met het elektronisch delen van je gezondheidsgegevens. Een betere communicatie tussen de personen die je behandelen, komt je gezondheid zeker ten goede!

Actualisatie HospiPlus website

De website www.hospiplus.be werd grondig geactualiseerd. Je vindt er vanaf vandaag de voorwaarden en premies 2016, het nieuwe product MaxiPlan, info over het nieuwe model ziekenhuisfactuur,... Bovendien is de website is nu ook surfvriendelijk voor alle soorten media (smartphone, tablet, pc…). Neem je een kijkje?

NZVL op zoek naar klantenadviseur O-Vl

7 op de 10 Belgen overwegen een andere job... Misschien wel bij het NZVL? We zijn nl. op zoek naar een klantenadviseur Oost-Vlaanderen. Interesse?

Nieuw kantoor in Wilrijk

Goed nieuws voor onze klanten uit het Antwerpse. Op 3 november openen we een nieuw kantoor op de Jules Moretuslei 379 in Wilrijk.

Het kantoor is open op:

  • dinsdag :08.30u – 12.00u
  • woensdag: 13.30u – 16.30u
  • vrijdag: 08.30u – 12.00u

Onze klantenadviseur Liesbeth heet je welkom, tot dan!

Digitalisatie terugbetaling doktersbriefjes

De witte en groene doktersbriefjes gaan verdwijnen en zullen tegen 2018 vervangen worden door een digitale versie. Ook de blauwe doktersbriefjes van specialisten en voorschriften voor geneesmiddelen zullen op termijn digitaal worden.

Meer weten?

Geef griep geen kans

Griep treft elke winter 1 op de 10 mensen. Meestal genees je vanzelf, maar bij sommige risicogroepen kan griep ernstige gevolgen hebben. Ouderen, zwangere vrouwen en mensen met gezondheidsproblemen zoals diabetes of een ziekte van longen, hart, lever of nieren laten zich daarom het best vaccineren. Jaarlijkse griepvaccinatie biedt de beste kans om zonder griep de winter door te komen. Vanaf nu is het vaccin beschikbaar, en voor risicogroepen wordt het voor bijna de helft terugbetaald. Voor mensen in woonzorgcentra is het griepvaccin gratis. Meer informatie kan je vinden via de website van het agentschap zorg en gezondheid: www.griepvaccinatie.be

Oktoberactie Flair en Libelle

Sanoma stunt met deze oktoberactie! Libelle & Flair 30% korting op een jaarabonnement, 40% op een abonnement van 2 jaar! Meer weten?

Derde betalersregeling voor huisartsen

Vanaf vandaag moet een huisarts bij zijn raadplegingen de derde betaler toepassen voor zijn patiënten die de verhoogde tegemoetkoming genieten. Meer weten? Dan kan je terecht op de website van het RIZIV.

Jouw NZVL online kantoor niet beschikbaar 25-27/09

Het online kantoor 'Jouw NZVL' zal wegens een technische update niet beschikbaar zijn van vrijdag 25/09 om 18 uur t.e.m. zondag 27/09.

Bedankt voor je begrip.

Wereld Alzheimer dag

Vandaag is het Wereld Alzheimer Dag. Onze referentiepersoon dementie geeft jullie een aantal weetjes mee om de week te starten!

Dementie, waarvan de ziekte van Alzheimer de meest voorkomende vorm is (zo'n 70 % van de personen met dementie heeft de ziekte van Alzheimer). In België lijden zo'n 165 000 mensen aan een vorm van dementie (zo'n 1,5 % van de bevolking). Dit aantal zou slechts het topje van de ijsberg vormen. Vermoedelijk werd de aandoening bij vele patiënten nog niet vastgesteld.

10 tips om je risico op dementie te verminderen
Onderzoekers denken dat we door bepaalde risicofactoren aan te pakken de ziekteprocessen kunnen vertragen en beter kunnen omgaan met de symptomen van dementie.
Ongeveer een derde van de patiënten met dementie had de ziekte kunnen voorkomen door gezonder te leven en rekening te houden met vermijdbare risicofactoren zoals roken, diabetes en hoge bloeddruk, zo bleek recent uit onderzoek aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam. Gemiddeld krijgen mensen die de belangrijkste risicofactoren vermijden tot zo'n vijf jaar later dementie.

1. Niet roken
Roken vergroot de kans op dementie volgens sommige studies met 45%. Het is nooit te laat om te stoppen. Zo hebben ex-rokers van 65 jaar en ouder dezelfde lagere kans op dementie als mensen die nooit hebben gerookt.

2. Voldoende bewegen
De norm is 5 x 30 minuten per week bewegen. Je ademhaling moet door het bewegen wel iets omhoog gaan, maar je moet niet buiten adem raken. Wandelen, fietsen, maar ook het huishouden doen zijn goede manieren van bewegen.

3. Gezonde voeding
Het is verstandig om gevarieerd en niet te vet te eten. Een gezond dieet bestaat uit veel groente en fruit, pasta, noten, zaden en vis. Olijfolie bevat gezonde vetten. In dit dieet wordt het eten van rood vlees, zuivel en producten met veel suiker beperkt.

4. Gezond gewicht
Sterk overgewicht (BMI > 30) verhoogt het risico op dementie.

5. Gezond cholesterol
Een verhoogd cholesterol geeft een hoger risico op hart- en vaatziekten, en zodoende op het krijgen van dementie. Bij een te hoog cholesterol kunnen cholesterolverlagers mogelijk nuttig zijn.

6. Bloeddrukcontrole
Een te hoge bloeddruk is volgens recent onderzoek aan de Erasmusuniversiteit Rotterdam de belangrijkste vermijdbare risicofactor voor dementie. Hoge bloeddruk moet dus in de mate van het mogelijke voorkomen worden en zeker adequaat behandeld worden.

7. Diabetes voorkomen en behandelen
Een (slecht geregelde) diabetes is een belangrijke risicofactor voor dementie. Het voorkomen en een adequate behandeling van diabetes is dan ook belangrijk.

8. Sociale contacten
Uit onderzoek blijkt dat een alleenstaande twee keer zoveel kans heeft om de ziekte van Alzheimer te krijgen dan iemand die niet alleen leeft. Een actief familiaal en sociaal leven is dan ook erg belangrijk.

9. Actief brein
De hersenen actief houden is erg belangrijk: het volgen van opleidingen, het leren van een nieuwe taal, (vrijwilligers)werk, hobby's... Mensen die dit veel doen zijn beter in staat om de symptomen van dementie 'op te vangen'.
Hierbij moet gezegd worden dat een heel eenzijdige activering van de hersenen door bijvoorbeeld kruiswoordpuzzels of geheugenspelletjes geen aantoonbaar effect heeft.

10. Depressie
Een depressie zorgt er voor dat dementie in een eerder stadium is aan te tonen. Als een depressie succesvol wordt behandeld, gaat het vaak weer beter met het geheugen

Bron: www.alzheimerliga.be