Onze live chat is vandaag uitzonderlijk gesloten. Heb je een dringende vraag? Neem dan contact met ons op.

Bedankt voor je begrip.

Dienst ledenverdediging

De dienst Ledenverdediging (Muja) wordt georganiseerd en beheerd door de Landsbond van de Neutrale Ziekenfondsen. Informatie, advies of bemiddeling nodig? Je ziekenfonds is jouw eerste aanspreekpunt.

Advies

De dienst ledenverdediging is er speciaal om jou te helpen. Ze informeert en adviseert je over:

  • de honoraria van zorgverleners,
  • ziekenhuizenfacturen,
  • de organisatie van de zorg,
  • de kwaliteit van de gezondheidszorg,
  • en de administratieve procedures.

Bemiddeling

Verder helpt de ledenverdediging je ook bij problemen met zorgverleners of zorginstellingen en bij problemen veroorzaakt door een medisch ongeval.

Contact

In geval van bemiddeling kan je volgende stappen ondernemen:

  1. Neem contact op met je verstrekker of de ombudsdienst van het betrokken ziekenhuis.
  2. Krijg je geen oplossing voor je probleem, dan kan je ons ziekenfonds contacteren. Onze klantenadviseur geeft je graag advies over de nomenclatuur, facturatie, terugbetalingstarieven en persoonlijk aandeel.
  3. Wanneer het eerder over betwistingen gaat, kan de vraag overgemaakt worden aan ledenverdediging@nzvl.be.

Voorwaarden

  • Je bent aangesloten bij het NZVL.*
  • Je bent in orde met je ziekenfondsbijdrage.

* Geen klant bij ons? Altijd welkom om klant te worden. Je kan ook altijd bij je eigen ziekenfonds navragen of zij een ledenverdediging hebben.