Stoppen met drinken

Alcohol drinken is algemeen aanvaard in onze maatschappij. Een pint op café, een glas wijn op restaurant of een aperitiefje thuis. Hoe werkt alcohol eigenlijk en waarom is het niet gezond om te veel te drinken? En hoeveel is dan ‘te veel’? Want wat de ene te veel vindt, is voor de ander doodnormaal.

Hier vind je info over hoeveel alcohol je mag drinken als je de negatieve gevolgen of de risico’s wil voorkomen of verminderen. Tips om te minderen of te stoppen worden meegegeven en je kan lezen waar je terecht kan voor hulp en advies.

 

Wat doet alcohol met je?

Alcohol verdooft de hersenen. Wanneer iemand alcohol drinkt, raken eerst de hersendelen verdoofd die het gedrag en de gevoelens controleren. Zo komt het dat een kleine hoeveelheid alcohol zorgt voor een uitgelaten, stoutmoediger, actief gevoel. Al kan men ook agressief worden, of zorgeloos, rustig, slaperig, ontspannen, onverschillig, ...

Bij een grotere hoeveelheid alcohol gaat met trager reageren. Men hoort en ziet minder scherp, maar het zelfvertrouwen neemt misleidend toe en kan om­slaan in roekeloosheid. Dat kan gevaarlijk zijn, bijvoorbeeld in het verkeer.

Nog meer alcohol vermindert de controle over de bewegingen en het coördi­natievermogen. Lopen wordt wankelen, praten wordt lallen. Vaak kan men zich later helemaal niet meer herinneren wat er allemaal gezegd of gebeurd is. Nog meer alcohol kan leiden tot coma, hartstilstand of zelfs tot de dood.

Verslaving

Bij alcoholmisbruik ontstaan zowel lichamelijke en geestelijke verslaving als tolerantie.

Lichamelijke afhankelijkheid houdt in dat het lichaam een bepaalde dosis alcohol nodig heeft en men zich ziek voelt als het die niet tijdig binnen krijgt.

Om nog effect te hebben, heeft men steeds meer alcohol nodig. Dit noemt men ook tolerantie.

Geestelijke afhankelijkheid houdt in dat men het gevoel heeft niet meer te kunnen functioneren zonder alcohol.

Ontwenning

Omdat alcohol lichamelijk verslavend is, kan na een periode van veel alcohol drinken plots stoppen of sterk verminderen gepaard gaan met ontwennings­verschijnselen zoals beven, zweten, zenuwachtigheid, onrust, angst, braken en slapeloosheid. Hierbij kunnen levensgevaarlijke situaties ontstaan: een aanval van epilepsie of een delirium tremens. Ontwennen gebeurt daarom best onder doktersbegeleiding. Ook om de geestelijke drang om te drinken te blijven beheersen, kan je hulp vragen.

De DrugLijn kan je daarbij helpen. Op deze site vind je ook advies en meer info over de risico’s van alcohol en hoe je kan minderen of stoppen.

Fabels over alcohol

Een glas bruin bier is goed voor de borstvoeding
Dit klopt niet. Alcohol komt via de moedermelk bij de baby terecht en dit is slecht voor de ontwikkeling van de baby. Bovendien kan die slaperig worden van alcohol en daardoor minder zin hebben om te drinken.

Alcohol is een goede slaapmuts
Alcohol kan helpen om sneller in te slapen. Maar hoe meer je drinkt, hoe minder diep je slaapt en hoe sneller je terug wakker wordt. Wie veel drinkt, kan slaapproblemen krijgen.

Alcohol maakt gelukkig
Ook om depressieve gevoelens minder hard te voelen, is alcohol niet geschikt. In het begin lijkt alcohol de donkere gevoelens af te zwakken, maar al gauw verandert dit en gaat alcohol de depressieve gevoelens versterken en zelfs veroorzaken.

 

Hoeveel is te veel?

Alcohol is een schadelijke stof. Om de risico’s te beperken, drink je best niet meer dan 10 standaardglazen per week.

Wil je geen risico lopen, dan drink je beter geen alcohol. Als je wel alcohol drinkt, spreid je gebruik dan best over meerdere dagen in de week en drink een aantal dagen niet.

Jongeren onder de 18 jaar drinken best geen alcohol.

Het allerbeste is om geen alcohol te drinken, voor, tijdens en na de zwanger­schap (borstvoeding).

Effect van alcohol?

Wat alcohol doet, hangt af van je gewicht en of je een man of vrouw bent. Ook stress, vermoeidheid en omstandigheden zoals hoe snel je drinkt en of je iets gegeten hebt, bepalen de effecten. Ook of je alleen drinkt of in groep en welke je gemoedstoestand is, bepalen mee de risico’s van alcohol.

Wanneer drink je beter niet?

  • als je je in het verkeer begeeft
  • voor, tijdens en direct na lichamelijke inspanningen en sporten
  • bij het werken met machines, elektrische apparaten, ladders, …
  • voor en tijdens het werk

wanneer je instaat voor de veiligheid van anderen

Wanneer loop je meer risico op negatieve effecten van alcoholgebruik?

  • als je ouder bent
  • als je tussen de 18 en 24 jaar bent
  • als je medicatie gebruikt
  • als je ziek bent of (andere) gezondheidsproblemen hebt
  • als je je niet goed in je vel voelt
  • als je klein van gestalte bent en weinig weegt
  • als er in je familie mensen zijn of waren met alcoholproblemen
  • als je andere drugs gebruikt

Wil je weten hoe riskant jouw drinkgewoonten zijn?

Doe anoniem en vrijblijvend de zelftest. Gewoon een aantal antwoorden aanklikken en je krijgt meteen een advies op maat.

Wat zijn de risico’s van alcohol?

Op korte termijn

Alcohol verhoogt de kans op ongelukken. Het kan roekeloosheid en agressie uitlokken en leiden tot waaghalzerij en vechtpartijen. Het kan ook mee aan de basis liggen van opdringerigheid of ongewenst seksuele gedrag.

Alcohol verhoogt misschien wel de zin om te vrijen, maar het vermindert de (seksuele) prestaties en kan potentieproblemen veroorzaken.

Wie alcohol drinkt, kan de dag nadien last hebben van een ‘kater’. Die kan je activiteiten beïnvloeden (denk maar aan prestaties op het werk of op school, …)

Een ander fenomeen is de ‘black-out’. Daarbij ben je in dronken toestand nog bij bewustzijn, maar kan je je achteraf niets mee herinneren.

Op lange termijn

Alcoholmisbruik is schadelijk voor het hele lichaam. Zowat elk orgaan kan op den duur aangetast worden, soms met onherstelbare schade tot gevolg.

Alcoholmisbruik kan zorgen voor beschadigingen van de lever, de alvleesklier en de hersenen.

Alcohol is slecht voor het hart. Het verhoogt de bloeddruk waardoor de kans op problemen met hart- en bloedvaten of een hartaanval toeneemt. Het kan ook voor een te hoge slechte cholesterol zorgen.

Langdurig te veel drinken, kan leiden tot angst- en paniekaanvallen. Het kan ook depressieve klachten uitlokken en bestaande depressies verergeren.

Er is een verband tussen alcoholgebruik en verschillende kankers (mond, keel, slokdarm, lever, alvleesklier, dikke darm, borst). Het risico op kankers verhoogt al vanaf het eerste glas.

Alcohol bevat veel calorieën en kan zorgen voor overgewicht.

Grote hoeveelheden alcohol beschadigen naast de hersenen ook het zenuw­stelsel. Zo kan alcoholmisbruik ziektebeelden veroorzaken die lijken op blijven­de vroegtijdige dementie. Een voorbeeld hiervan is het syndroom van Korsakov, waarbij men nog moeilijk nieuwe informatie kan onthouden, niet meer weet waar men is of welke dag het is, enzovoort.

Nog enkele tips

Bepaal vooraf hoeveel je wil drinken en hou je aan dat besluit.

Beperk de totale hoeveelheid alcohol die je per gelegenheid drinkt.

Drink traag, eet bij het drinken, en wissel af met water.

Blijf binnen de wekelijkse richtlijn van 10 standaardglazen zoals in de folder beschreven.

Meer info, hulp of advies?

Wil je minder drinken? Of er helemaal mee stoppen? Hier vind je bij wie je tercht kan voor meer info, hulp of advies.

Artsen en hulpverleners: Je huisarts of andere hulpverleners (psychiaters, psychologen, maatschappelijk werkers, psychotherapeuten) kunnen helpen wanneer je minder wil drinken of wil stoppen met drinken.

Centrum voor Algemeen Welzijnswerk (CAW): Wil je geholpen worden in een gespecialiseerd centrum of heb je nood aan een tijdelijke opname? Dan kan je bij de 11 CAW’s in Vlaanderen en Brussel terecht met je vraag. Voor meer info kan je terecht op
caw.be

Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg (CGG): Er zijn in Vlaanderen en Brussel 20 CGG’s erkend door het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid. Een centrum voor geestelijke gezondheidszorg (CGG) biedt medisch-psychiatrische en psychotherapeutische hulpverlening aan mensen met ernstige psychische problemen. Elk CGG heeft een aparte werking voor kinderen en jongeren, volwassenen, en ouderen. Een CGG is georganiseerd in meerdere teams op verschillende vestigingsplaatsen. Elk team bestaat uit 1 of meerdere psychiaters, psychologen en maatschappelijk werkers. De hulpverlening in een CGG gebeurt tijdens consultaties. Er is geen opname of verblijf. Een CGG kan ook specifieke vormen van zorg aanbieden (bv alcoholpreventie). Meer info  

Telefonische hulpverlening en chat: Soms is het gemakkelijker om over je problemen te praten met een onbekende. Bij een aantal organisaties kan je terecht voor een telefonisch gesprek of een online chat. In alle anonimiteit kan je dan praten met iemand. Je hoeft je niet bekend te maken en niemand komt te weten dat je een gesprek had.
 

Bij de druglijn kan je terecht met al je vragen over drank, drugs, pillen en gokken. Voor informatie, een eerste advies of voor adressen voor hulp en preventie. Anoniem, objectief en zonder te oordelen of veroordelen. Bel 078/15 10 20 of stel je vraag via mail, Skype of chat met de druglijn.

Je kan ook terecht op
alcoholhulp.be: Dit zelfhulpprogramma helpt je zelfstandig en anoniem alcoholproblemen aan te pakken. Je kan ook begeleiding krijgen door een professionele hulpverlener.


Zelfhulpgroepen en lotgenotencontact: In Vlaanderen zijn een groot aantal zelfhulpgroepen actief. Ze verschillen naar problematiek, werkingsterrein en organisatiestructuur. Maar allemaal verenigen ze mensen met een gemeenschappelijk probleem om samen ‘beter’ te worden. Op de website van Trefpunt Zelfhulp vzw vind je een lijst van alle zelfhulpgroepen in Vlaanderen.

Anonieme Alcoholisten (AA): Het hoofddoel is nuchter te blijven en andere alcoholisten helpen nuchterheid te bereiken. AA heeft een programma van totale alcoholonthouding. De leden vermijden om het eerste glas te nemen, dag na dag. De nuchterheid wordt bewaard door ervaring, kracht en hoop te delen op de groepsbijeenkomsten en door middel van de aangeraden 'twaalf stappen voor herstel van alcoholisme'. AA functioneert via plaatselijke en regionale afdelingen die allen op zeer regelmatige tijdstippen bijeenkomsten organiseren. Dit zijn zowel groepsvergaderingen (enkel voor de AA-leden) als open vergaderingen (voor iedereen toegankelijk).
aavlaanderen.org