Op maandag 15 juli zal onze live chat uitzonderlijk niet beschikbaar zijn. Je bent uiteraard welkom in één van onze kantoren of via ons online kantoor.

Op maandag 21 juli zijn onze kantoren en diensten gesloten wegens de Nationale Feestdag. Onze digitale dienstverlening blijft 24/7 beschikbaar via ons online kantoor.

Voor mensen die niet/niet goed horen, brengen hoorapparaten soelaas. Helaas kosten die vaak handenvol geld. Gelukkig worden hoorapparaten (gedeeltelijk) terugbetaald. De terugbetaling hangt af van onder meer je leeftijd en van het type hoorapparaat. Volg onderstaande stappen om je te verzekeren van je terugbetaling.

Zo krijg je een terugbetaling

1. Laat een gehoortest afnemen bij een neus-, keel- en oorarts (NKO-arts).

Als uit de testen blijkt dat je minstens 35 decibel gehoorverlies hebt, geeft de arts je een voorschrift voor testen bij een erkend audicien.

2. Ga langs bij een audicien, met je voorschrift.

Bij de audicien vul je een vragenlijst in om je het juiste hoorapparaat te helpen kiezen. Om in aanmerking te komen voor een terugbetaling, moet het hoorapparaat: 

  • minstens 5 decibel gehoorwinst opleveren;
    • bijkomend bij een tweede hoortoestel: voldoende verbetering geven van het ‘richtinghoren’;
  • op de lijst van terugbetaalde producten staan.

Zodra je een hoorapparaat hebt gekozen, volgt een proefperiode. Als het je eerste hoorapparaat is, duurt de proefperiode minstens 28 dagen; bij een hernieuwing van je toestel minstens 14 dagen. Na de testperiode maak je samen met de audicien een testverslag op.

3. Ga opnieuw langs bij de NKO-arts, met je testverslag en de ingevulde vragenlijst.

Indien nodig krijg je een voorschrift voor een hoorapparaat.

4. Dien een aanvraag voor terugbetaling in bij de adviserend arts van het NZVL.

Bezorg de adviserend arts:

  • Beide voorschriften van de NKO-arts:
    • het voorschrift voor de hoortesten
    • het voorschrift voor het hoorapparaat
  • Het testverslag van de audicien
  • De ingevulde vragenlijst van de audicien

Koop je je hoortoestel aan in het buitenland? Bezorg de adviserend arts dan ook het aanvraagformulier dat je van de arts of audicien krijgt.

Je kan je documenten: 

  • mailen naar verstrekkingen@nzvl.be of
  • opsturen naar NZVL, Dienst Medische verstrekkingen, Statieplein 12, 9300 Aalst. 

De adviserend arts brengt jou en je audicien via brief op de hoogte van zijn/haar beslissing.

Opgelet! Wacht de beslissing van de adviserend arts af vóór je het hoorapparaat definitief laat afleveren.

5. Na een positieve beslissing van de adviserend arts, laat je je hoorapparaat plaatsen bij de audicien.

De audicien geeft jou twee documenten mee:

  • Een getuigschrift van aflevering, dat jij hebt nagelezen en ondertekend bij akkoord.
  • Een gedetailleerd document met vermelding van het bedrag van terugbetaling, jouw persoonlijk aandeel en de supplementen.

Het eerste document is bestemd voor het NZVL; het tweede is voor jou.

6. Vraag je definitieve terugbetaling aan.

In deze laatste stap bezorg je het NZVL: 

  • het getuigschrift van aflevering, dat je in stap 5 van de audicien kreeg,
  • het aanvraagformulier met goedkeuring van de adviserend arts.

Stuur je documenten op naar NZVL, Dienst Medische verstrekkingen, Statieplein 12, 9300 Aalst, mail ze naar verstrekkingen@nzvl.be of breng ze binnen in je NZVL-kantoor.

Welke terugbetaling krijg je?

Hou er rekening mee dat je minder terugbetaling krijgt bij een niet-geconventioneerde audicien.

  • Een geconventioneerde audicien volgt de onderstaande tarieven.
  • Bij een niet-geconventioneerde audicien betaal je meer remgeld. Als je een meer gesofisticeerd toestel koopt, betaal je bovendien nog een supplement.
  • Heb je recht op de verhoogde tegemoetkoming? Dan ligt je tussenkomst 25% lager bij een niet-geconventioneerde audicien.

De terugbetaling hangt af van: 

  • jouw leeftijd
    • jonger dan 18 jaar
    • van 18 tot en met 64 jaar
    • vanaf 65 jaar
  • het type hoorapparaat
    • voor één oor
    • voor beide oren
    • voor een contralateraal hoorapparaat.

De bedragen van terugbetaling vind je terug op de website van het RIZIV

Tip! Zie je het bos door de bomen niet meer met al die cijfertjes? Neem gerust contact op met onze klantendienst voor meer informatie.

Wist je dat je extra terugbetalingen kan krijgen via het MaxiPlan Dankzij deze medische verzekering krijg je, bovenop bovenstaande wettelijke terugbetaling, tot 1.000 euro extra tussenkomst (500 euro per toestel/oor) per jaar.

FAQ's

Wanneer kan ik een nieuwe terugbetaling aanvragen?

Een nieuwe terugbetaling is pas mogelijk na drie jaar (als je jonger bent dan 18 jaar) of na vijf jaar (als je ouder bent dan 18 jaar). Enkel in uitzonderlijke gevallen keurt de adviserend arts een vroegere aanvraag goed.

Wat als mijn hoorapparaat na aankoop nog moet bijgesteld worden? Betaal ik dat wel zelf?

Nee, want de follow-up (de controle en het bijregelen van je hoorapparaat) is inbegrepen in de prijs van je hoorapparaat.

Is je hoorapparaat defect door fabricagefouten? Dan heb je via de audicien twee jaar garantie (uitgezonderd op snoeren, achteroorstukjes en gevormde hoorstukjes).

Geldt de terugbetaling ook op hoorapparaten die ik koop in het buitenland?

Ja, maar let goed op. Je aanvraag moet beantwoorden aan enkele voorwaarden en de adviserend arts moet je aanvraag goedkeuren. Een buitenlandse audicien is mogelijk minder vertrouwd met de Belgische reglementering, waardoor je alsnog naast een terugbetaling kan grijpen.

Opgelet: het remgeld is hoger als je een apparaat aankoopt in het buitenland. De terugbetaling, mits medisch akkoord, gebeurt op basis van de tarieven van een niet-geconventioneerde audicien.

Wat als ik na de verplichte testperiode geen geschikt hoorapparaat vind?

Het kan zijn dat je audicien je een forfait aanrekent voor de gemaakte kosten. Gelukkig komt de ziekteverzekering tussen, waardoor je in de meeste gevallen geen remgeld betaalt.