Zorgen voor jezelf

Zorg jij goed voor jezelf? We geven je graag enkele tips om mee aan de slag te gaan.

Wees niet te streng voor jezelf

Lopen de dingen niet zoals je wil? Wees dan niet te streng voor jezelf. Het is ok als het even allemaal niet lukt. Wanneer er veel op je afkomt, kan het helpen om enkele ‘richtingaanwijzers’ te kiezen. Stel jezelf bijvoorbeeld (kleine) doelen, maak een planning. Maar leg de lat niet te hoog. Of probeer structuur aan te brengen in je dag: sta altijd op hetzelfde uur op, neem tijd om je te verzorgen, eet op regelmatige tijdstippen en ga elke dag ongeveer op hetzelfde uur slapen. Zorg ook voor afleiding: wissel je werk- en/of huistaken af met creatieve en rustgevende activiteiten.

Blijf niet bij de pakken zitten

Niet alles is nog mogelijk in deze tijden. Ga op zoek naar wat wél kan. Probeer af en toe naar buiten te gaan en te bewegen: dans (met de kinderen), doe de afwas al shakend, zet je tuin op orde …  Onderhoud je weerstand en probeer gezond te eten en te drinken.

Hou afstand maar blijf sociaal verbonden

Hou contact met andere mensen, ook al is het vanop afstand. Ga langs bij je oudere buurvrouw voor een raambezoek, Sla een praatje –op veilige afstand- in de wachtrij bij de supermarkt. Laat voicemailberichtjes achter bij wie je mist, stuur postkaarten, laat kinderen tekeningen maken voor hun juf of meester, voor de grootouders of zorgverleners … Vriendelijkheid, warmte en respect kosten niets maar zijn essentieel.

Blijf positief denken

Wat er nu gebeurt, hebben we zelf niet in de hand. Laat los wat je niet kan veranderen, focus op dingen die je wel kan doen en ga aan de slag. Lucht je hart bij iemand als dat nodig is. Maar sluit altijd af met een positieve noot.

Zet je in voor anderen

Weet je met jezelf geen blijf? Help iemand anders, je zal verrast zijn hoeveel deugd dit doet. Kijk en luister eens rond in je buurt: misschien is er iemand die je kunt helpen met boodschappen doen? Bel naar wie alleen is, of schrijf brieven naar bewoners van woonzorgcentra.

Bouw rust in voor je geest

Probeer elke dag bewust tijd te maken voor een activiteit die rust brengt: ademhalingsoefeningen, een wandeling, muziek luisteren … Pieker je veel? Dat is ok. Voel je daar niet schuldig over, maar wees er bewust van. Probeer gepieker te beperken tot maximaal 1 uur per dag.

 

Mentaal fit blijven? We zetten je graag op weg, in coronatijden én daarbuiten! Neem gerust een kijkje op https://checkjezelf.be/

 

Bij wie kan je terecht als je nood hebt aan hulp? Of een luisterend oor? Contacteer dan een van de hulplijnen.

  • TELE-ONTHAAL – luister naar iedereen met zorgen
  • CAW – hulp bij al je welzijnsvragen
  • AWEL – luistert naar kinderen en jongeren
  • JAC – hulp voor kinderen en jongeren
  • 1813–ZELFMOORDLIJN – dringend nood aan een gesprek?
  • 1712 – bij vragen over geweld
  • DRUGLIJN – bij vragen over drank, drugs, pillen, gamen en gokken

 

Als ziekenfonds geven we graag een tussenkomst bij psychologische begeleiding. Bekijk hiervoor ‘we helpen je graag met gezonde levensstijl’