Nieuws

NZVL gesloten op maandag 1 juni, Pinkstermaandag

Wij zijn gesloten op maandag 1 juni, Pinkstermaandag. Dringend iets nodig? Dan kan je altijd bij ons terecht via jouw online kantoor, Jouw NZVL.

Update covid-19 maatregelen: Krunsj zomervakanties

Op 22 mei werd beslist dat de binnenlandse zomerkampen kunnen doorgaan mits het naleven van de uitgewerkte protocollen. Daarnaast werd ook beslist dat de buitenlandse jeugdvakanties niet kunnen doorgaan, met uitzondering van vakanties tot 150 km over de landsgrens, waarvoor we nog even de situatie in de buurlanden moeten afwachten.

Krunsj zet zich maximaal in om een zo groot mogelijk aanbod te voorzien, op voorwaarde dat dit allemaal in een veilige en verantwoorde context kan gebeuren. Wie al is ingeschreven voor een vakantie zal persoonlijk op de hoogte gebracht worden van eventuele wijzigingen aan het programma en de belangrijkste maatregelen (HIER vind je alvast de belangrijkste maatregelen).

 

Krunsj stelt alles in het werk om zijn animatoren goed te informeren over de geldende protocollen en ze voorzien voldoende begeleiding om ervoor te zorgen dat de richtlijnen nageleefd kunnen worden. Samen met onze animatoren zullen we er alles aan doen om je kind op een veilige, verantwoorde manier een fantastische Krunsj-vakantie te bezorgen.

Daarnaast zijn ze volop op zoek naar een aantal binnenlandse alternatieven voor de geannuleerde buitenlandse vakanties. 

 

Indien je intussen vragen zou hebben, kan je Krunsj steeds contacteren via het nummer 0475 98 14 71 of via ons e-mailadres info@krunsj.be.

Wij kijken in elk geval uit naar een Krunsj-tastische zomer!

NZVL op Doccle

Wist je dat het NZVL elk jaar meer dan 420 000 administratieve documenten verstuurt? Om onze ecologische voetafdruk te verkleinen, kozen we voor een milieuvriendelijk en ook efficiënt alternatief: Doccle.

Via www.doccle.be bieden we je documenten GRATIS aan op één centrale plaats en dat op een veilige manier. Hierdoor ontvang je jouw NZVL betaaloverzichten en de meeste NZVL documenten ook snel digitaal. Je kan deze documenten altijd raadplegen, waar je ook bent op je tablet of smartphone. Bovendien kan je er ook de facturen van NZVL en andere Doccle partners zoals bijvoorbeeld Telenet, De Watergroep,… mee betalen.

Lees meer.

In dringende gevallen kan je na telefonisch contact en met een afspraak langskomen in jouw NZVL kantoor vanaf 18/05

In deze bijzondere tijden doen we nog steeds ons uiterste best om jou telefonisch, via mail en via ons online kantoor, Jouw NZVL vlot verder te helpen. Zo kan je nog steeds bij ons terecht.

In dringende gevallen kan je vanaf 18 mei ook na telefonisch contact en met een afspraak langskomen in jouw NZVL kantoor.

Gesloten op 21 & 22 mei, registreer in 1-2-3 voor het Online Kantoor, Jouw NZVL

Donderdag 21 mei is het Hemelvaartsdag en om deze reden zijn wij die dag gesloten, ook vrijdag 22 mei zijn wij gesloten.

Via het Online kantoor, Jouw NZVL kan je steeds heel eenvoudig verrichtingen en raadplegingen zelf doen.

 

NZVL scoort hoger dan het gemiddelde op tevredenheidsenquête Test-Aankoop

Test Aankoop heeft onlangs bij 6000 van hun leden een bevraging gedaan over het ziekenfonds waarbij ze aangesloten zijn. In deze enquête heeft men gepeild naar de tevredenheid, het verloop én de kennis over hun ziekenfonds. Gemiddeld geven mensen een score van 8/10 aan hun ziekenfonds. Het NZVL scoort zelfs hoger dan het gemiddelde met een totale score van 8.4/10. 

Inhaalpremie invaliden 2020

Inhaalpremie invaliden 2020

 

De uitbetaling van de inhaalpremie voor 2020 (wat de klant aanziet als vakantiegeld) zal uitgevoerd worden op 29 mei 2020, en dit NA uitbetaling van de invaliditeitsuitkering van mei 2020.

 

De inhaalpremie bedraagt momenteel:

 

voor werknemers

    • 1 jaar arbeidsongeschiktheid op 31/12/2019 en dat nog steeds zijn in mei 2020:
      • eind 2019 – met gezinslast : 435,47 euro;
      • eind 2019 – zonder gezinslast/alleenstaande : 374,27 euro;
         
    • minstens 2 jaar arbeidsongeschiktheid  op 31/12/2019 en dat nog steeds zijn in mei 2020:
      • eind 2019 – met gezinslast : 730,48 euro;
      • eind 2019 – zonder gezinslast/alleenstaande : 643,43 euro;
         

voor zelfstandigen die minstens 1 jaar arbeidsongeschikt zijn op 31/12/2019 en dat nog steeds zijn in mei 2020: 281,13 euro.

 

Covid-19 revalidatie en farmaceutische specialiteiten

Covid-19 REVALIDATIE

 

Beslissingen Agentschap Zorg & Gezondheid – Vlaamse Overheid / Functionele Revalidaties Vlaanderen

Ingevolge de huidige noodsituatie is beslist tot onderstaande maatregelen m.b.t. de procedure voor het aanvragen van een tegemoetkoming door de verzekeringsinstellingen:

  • alle lopende periodes van goedkeuring met uiterlijke ontvangstdatum 18/03/2020 werden administratief automatisch éénmalig met drie maanden verlengd
  • nieuwe aanvragen tot het bekomen van een tegemoetkoming voor nieuwe zorggebruikers kunnen tijdelijk en uitzonderlijk zonder handtekening van de behandelende arts aan de verzekeringsinstellingen worden bezorgd. Deze maatregel geldt vanaf vanaf 18/03/2020.

 

Beslissingen College van artsen-directeurs / andere revalidaties

  • de akkoorden die aflopen tussen 01/03/2020 en 31/12/2020 worden automatisch met 6 maanden verlengd
  • revalidatieakkoorden met een beperkte (niet verlengbare) duur worden verlengd met 6 maanden maar het maximum aantal zittingen wordt niet aangepast
  • men gaat ervan uit dat een patiënt in 2020 in staat is om tenminste 1 fysiek contact te hebben, namelijk voor 01/03/2020 of na 01/09/2020.

1 fysiek contact zal momenteel volstaan om in overeenstemming te zijn met de voorwaarden van de overeenkomst.

  • telefonische contacten worden aangemoedigd, het centrum mag de telefonische contacten registreren en deze kunnen meegeteld worden voor het aantal vereiste contacten, maar de noodzaak van ten minste 1 fysiek contact blijft.

 

 

 COVID -19 FARMACEUTISCHE SPECIALITEITEN

 

Door de Covid-19 crisis is het voor patiënten niet altijd mogelijk het nodige te doen om vernieuwingen aan te vragen voor hun machtigingen tot vergoeding van farmaceutische verstrekkingen (geneesmiddelen, medische voeding, … ). De redenen hiervoor kunnen zeer verschillend zijn (patiënt ziek, arts niet beschikbaar of overbezet, patiënt kan noodzakelijk onderzoeken niet laten uitvoeren, …).

Om die reden werd voorgesteld om machtigingen voor de vergoeding van farmaceutische verstrekkingen waarvan de geldigheidsduur vervalt vanaf 13/03/2020, tot een door de Minister te bepalen datum (en niet eerder dan 31/05/2020), als geldig te blijven beschouwen.

In de praktijk betekent dit dat voor alle machtigingen waarvan de geldigheidsduur vervalt tussen 13/02/2020 en 31/05/2020, deze geldigheidstermijn automatisch verlengd wordt met 3 maanden.

 

 

Aanvragen van machtigingen kunnen nog steeds vanop afstand door de arts ingediend worden via mycarenet (digitaal E-health platform), zonder fysieke raadpleging door een patiënt.

Dit wordt aangemoedigd.

 

 

 

Een goede mond- en tandhygiëne is zeer belangrijk!

Tandartsbezoeken

Ruim een kwart van de bevolking gaat in een periode van drie jaar geen enkele keer naar de tandarts. Wie niet jaarlijks op controle gaat, betaalt meer. Bovendien kan een regelmatig tandartsbezoek ergere tandproblemen voorkomen.

Vooral de jongste en de oudste leeftijdsgroep scoren slecht. Nochtans zijn ook zij gebaat bij een regelmatige controle. Vanaf de eerste tandjes is een tandartsbezoek voor peuters zinvol. Toch ging 56 procent van de 3- en 4-jarigen nog nooit naar de tandarts. Bij 75-plussers bracht 44 procent drie jaar lang geen enkele keer een bezoek aan de tandarts. Kinderen tussen 5 en 14 jaar doen het beter met slechts één op de zes zonder controle. (*)

Slechte mondhygiëne

Dat zoveel mensen niet of weinig naar de tandarts gaan, is een slechte zaak. De gezondheid van mond en tanden is  essentieel om te spreken en te eten, maar ook op sociaal vlak. Mond- en tandziektes die niet op de juiste manier behandeld worden, kunnen zich ontwikkelen tot chronische aandoeningen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat slechte mondhygiëne een invloed kan hebben op de ontwikkeling van onder meer diabetes, hart- en vaatziekten of ademhalingsziektes.

Om de mondgezondheid positief te beïnvloeden, ga je best minstens één keer per jaar naar de tandarts ook al heb je geen pijn of problemen. Voor kinderen worden twee tandartsbezoeken per jaar aangeraden. Hiermee draag je zorg voor je gebit maar ook voor je budget. Sinds 2016 (2017 voor mensen met de verhoogde tegemoetkoming) is het mondzorgtraject in voege. Wie niet op controle gaat bij de tandarts, betaalt het jaar daarop meer remgeld.

Welke aanvallen ondergaan onze tanden

Bacteriële tandplak, een doorschijnende laag die zich na een maaltijd snel afzet op de tanden en die wordt gevormd door etensresten en speeksel. Op die afzetting ontwikkelen zich bacteriën, die aan de basis liggen van cariës en tandvleesinfecties. Na een tijd wordt deze afzetting dikker, verkalkt ze en vormt nadien tandsteen.

Cariës, sommige bacteriën zetten suikerhoudende voedingsresten die niet werden verwijderd om in zuren. De suikers vernietigen het tandoppervlak en maken gaatjes die steeds groter worden. Vaak zijn deze pijnlijk en vernietigend.

Gingivitis, een ontsteking van het tandvlees. Door tandplak vult het tandvlees zicht met bloed, wordt het rood en glanzend en gaat het bloeden bij het poetsen. Niet behandelde gingivitis evolueert naar parodontitis, een ontsteking van de weefsels die de tanden vast houden, gezonde tanden kunnen los komen te zitten en zelfs uitvallen.

Dagelijkse gewoontes

Daarnaast kun je zelf ook elke dag werk maken van een gezonde mond. Dat kan door de tanden goed te poetsen en rekening te houden met wat je eet en wanneer je dat doet. Je tanden poetsen, doe je het best twee keer per dag, gedurende twee minuten, met een tandenborstel die je om de drie maanden vervangt. Vraag zeker advies aan je tandarts om de juiste keuze te maken. Goed poetsen is belangrijk om tandplak tegen te gaan. Kies voor een tandpasta met fluoride. Flos om tandplak te vermijden. Maak van tanden poetsen een dagelijkse gewoonte. Denk na over je ochtend- en avondritueel en pas het tanden poetsen daar in. Gebruik een tandpasta aangepast aan je leeftijd (voor kinderen minder fluoride). Vooral bij kleinere kinderen is het belangrijk hier iets tofs van te maken.

Beperk je eetmomenten tot maximaal vijf per dag: drie hoofdmaaltijden en twee tussendoortjes. Kies voor harde, niet gesuikerde knabbels en eet voldoende gevarieerd, met veel groenten en fruit. Hecht ook belang aan je dranken. De voorkeur gaat steeds naar water. Vermijd koolzuurhoudende dranken, vruchtensappen of frisdranken. Deze hebben een hoge zuurtegraad en kunnen het email van je tanden aantasten. Rustpauzes, tussen de maaltijden door zijn belangrijk voor je tanden zodat je tandglazuur kan herstellen.

Onze mond- en tandzorgfolder ligt ter beschikking in onze kantoren en kan ook gedownload worden op onze website hier onderaan

Nuttige website: http://www.tandarts.be

(*) Bron : Intermutualistisch Agentschap

Download de brochure hier.

Enkele tips: fit in je hoofd, goed in je vel

Voel je je goed in je vel? Dan ben je tot veel in staat. Maar een dipje of tegenslag komt iedereen wel eens tegen. Daarom geven we je graag enkele tips om je mentale welzijn te verbeteren. Het zijn geen toverformules, maar wel middelen die een houvast bieden en je stukje bij beetje voorthelpen naar een gezonder en gelukkiger leven.

Vind jezelf oké

Voel jij ook de behoefte om door iedereen gewaardeerd te worden? Streef je ook de perfectie na en wil je ook alles steeds onder controle hebben?
Dat is onmogelijk. Je hoeft helemaal niet perfect te zijn. Niemand is het. Je bent uniek en je verdient respect zoals je bent. Blijf voor ogen houden dat je meer dan de moeite waard bent. Zoals je nu bent, mag je er echt zijn.


Praat erover

In je hoofd kan een mug een olifant baren. Je gevoelens overweldigen je, ze dringen zich op, halen je uit je concentratie en verstoren je nachtrust.
Door er met iemand over te praten, krijgen de dingen een naam en heb je er vat op. Je ziet beter wat er aan de hand is en wat je eventueel kunt doen. Je gesprekspartner kan je hierbij helpen. Dat je erover durft te praten, ziet hij eerder als een teken van sterkte dan van zwakte.


Beweeg

Pieker jij je soms ook suf? Gaat al je energie naar dat stomme gepieker? Je kunt er echt iets tegen doen.
Kies een lichaamsactiviteit die je leuk vindt: fietsen, wandelen, joggen, sporten, … Je gaat vanzelf minder piekeren, je verhoogt je energiepeil en je doorzettingsvermogen. Bovendien krijg je er een heerlijk ontspannen gevoel van. Gezonde vermoeidheid verbetert ook je slaap. Bewegen kan simpel zijn: met de fiets naar de bakker, te voet naar het station, de trap nemen in plaats van de lift, ...


Probeer iets nieuws uit

Misschien droom je ervan om Spaans te leren? Of wil je de tango leren dansen?
Je hoeft geen kunstenaar te zijn om iets nieuws te creëren. Iedereen kan iets maken of onder de knie krijgen. Je huis opnieuw inrichten, bloemschikken, een taart bakken, een leuke e-mail versturen, iemand aan het lachen maken, … Doe iets of maak iets. Gebruik je fantasie. Het geeft je het gevoel dat je uniek bent en dat je leeft.


Reken op je vrienden

Zolang je het zelf niet zegt, kunnen je vrienden ook niet weten hoe jij je voelt en hoeveel behoefte je hebt aan contact. Heb je het moeilijk, dan kost het meer energie om naar hen toe te stappen, maar je moet het absoluut doen.
Er is niets dat meer kracht geeft dan je door je vrienden aanvaard en begrepen te voelen. Mensen genoeg: collega's, teamgenoten, kennissen, buren, vrienden,... Met iedereen deel je wel iets. Sociale contacten houden je in leven.


Durf nee te zeggen

Op lange termijn loont een nee.
Nee tegen dat glas teveel, nee tegen iemand die iets vraagt waar je geen zin in hebt. Pas als je nee durft te zeggen, ervaar je jezelf als iemand met eigen gevoelens en een eigen wil. Pas als je nee durft te zeggen, krijg je respect.
Als nee kan, wordt ja een woord waar je echt plezier aan beleeft. Dan doe je weer dingen in volle vrijheid en geniet je ervan.


Durf om hulp te vragen

Je kunt niet alles zelf. Hulp vragen getuigt van bescheidenheid en zelfkennis. Het is helemaal geen teken van hulpeloosheid, maar het bewijst dat je jezelf kunt redden. Hulp vragen is dus helemaal oké. Je zult ervaren hoeveel deugd het doet dat iemand anders met je meedenkt.
Ga bij jezelf na waarvoor je precies hulp nodig hebt en wie je daarvoor het best kunt aanspreken.


Gun jezelf rust

Slorpen je werk, je kinderen, je ouders, … haast al je tijd op? Zo krijg je stress. Je wordt er prikkelbaar en slechtgehumeurd van.
Maak regelmatig een moment vrij voor jezelf en las activiteiten in die je helpen om tot rust te komen. Zo vermijd je dat de spanning zich ophoopt.


Hou je hoofd boven water

Zit je in een periode dat alles tegenvalt? Dan kun je soms niks meer doen dan het hoofd boven water proberen te houden: gewoon van dag tot dag leven en niet te hard zijn voor jezelf.
Als je verdrietig bent, huil dan eens uit, trek je even terug, bestel een kopje thee op een terrasje, ga de stad in, wat frisse lucht snuiven of laat je koesteren. Misschien merkte je het al eens: ooit komen er betere tijden.


Doe de test

Wil je weten hoe het met jouw geest gesteld is? Surf dan naar fitinjehoofd.be om met deze eenvoudige test een kijkje in je hoofd te nemen. De test wil je meer inzicht geven in je geestelijke gezondheid en persoonlijke sterktes en tekorten. Aan de hand van een aantal vragenlijstjes kom je te weten op welke manier jij omgaat met problemen en hoe je je weg vindt in het dagelijkse leven. De test wil je motiveren om je eigen geestelijke gezondheid te bewaken en bij te sturen als dat nodig is. Een persoonlijk advies vertelt je hoe je de zaken kan aanpakken.