Tips voor meer beweging | Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

Tips voor meer beweging

Bewegen in en rond het huis

Bewegen kan je makkelijk combineren met je dagelijkse taken in huis, zo haal je vlot 30 minuutjes per dag. Ontdek hier enkele concrete en gemakkelijke beweegactiviteiten voor in en rond het huis.

  • Zet je favoriete muziek op en maak je huis schoon. De tijd die je bezig bent met poetsen is ook bewegingstijd: ramen lappen, stofzuigen, dweilen, auto wassen, enz.
  • Wandel, speel en ravot met je (klein)kinderen of je huisdieren.
  • Werk in je tuin: onkruid wieden, het gras maaien, enz.
  • Kijk al fietsend op je hometrainer naar je favoriete tv-programma of spring eens recht, rek je eens uit tijdens het reclameblok.

Bewegen op het werk

Bewegen is de hele dag door mogelijk, ook op het werk!

  • Neem zoveel mogelijk de trap in plaats van de lift.
  • Wandel eens naar het bureau van je collega in plaats van te e-mailen of te telefoneren.
  • Last van stramme spieren? Profiteer van je middagpauze om een luchtje te scheppen en je spieren even los te gooien tijdens een wandeling.
  • Geef printopdrachten aan de printer die het verste van je bureau staat. Of zet je eigen printer wat verder van je bureau zodat je regelmatig moet rechtstaan om geprinte pagina’s uit de printer te halen. Verdeel een bundel te kopiëren bladen in kleine pakjes en kopieer ze in verschillende keren.
  • Ga af en toe iets te drinken halen.
  • Zit je vaak stil tijdens je werk? Rek je af en toe eens uit of sta eens recht. Je kan ook kiezen voor actief zitten op een zitbal, zodat ook je rug- en buikspieren in actie blijven.
  • Uren stilzitten tijdens een vergadering? Hef je been op en schrijf met je voet het alfabet in de lucht.
  • Ga na welke sportfaciliteiten er in de buurt van je werk zijn en maak er alleen of samen met je collega’s gebruik van.

Bewegen onderweg

Bijna elke dag moeten we ons verplaatsen: naar het werk, naar de winkel, enz. Een ideaal moment dus om beweging te integreren. Bewegen onderweg kan op tal van verschillende manieren: wandelen, fietsen, nordic walking, (rol)schaatsen, skeeleren, skateboarden, steppen, enz.

  • Laat de auto zoveel mogelijk thuis en verplaats je (indien mogelijk) met de fiets of te voet naar het werk, de school, de bakker, enz.
  • Parkeer je auto op de verste plaats van de parking of wat verder weg van waar je moet zijn. Reis je met het openbaar vervoer? Stap een halte vroeger op/af en doe het resterende stukje te voet.
  • Sta je in de file? Ook achter het stuur kan je enkele beweegoefeningen doen.
  • Neem in het station de trap in plaats van de roltrap of lift.
  • Gebruik de tijd die je moet wachten tot de trein in het station aankomt om op het perron wat heen en weer te lopen.

Bewegen in de vrije uurtjes

Bewegen is een ideale manier om stoom af te blazen na een zware school- of werkdag en helpt je op een leuke manier te ontspannen. Hou in je agenda een vast moment vrij om een actieve activiteit te doen.

  • Plan samen met je gezin actieve uitstapjes: een boswandeling, een fietstocht, schaatsen, langlaufen, zwemmen, enz. Beweging bevordert de sociale en familiale band en als ouder geef je het goede voorbeeld aan je kind(eren).
  • Sluit je aan bij een sportvereniging, een fiets-of wandelclub en motiveer je kind(eren) om dat ook te doen.
  • Plan ook eens beweegactiviteiten samen met je vrienden, familie of buren: volg danslessen, ga een eindje joggen, speel een partijtje tennis, enz. Met twee of meer hou je het gemakkelijker vol dan alleen!
  • Beperk de tijd die je voor tv zit.