fbpx Stoppen met roken | Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

Stoppen met roken

Is roken een verslaving?

Het antwoord is ‘ja’! In het begin kan roken je enigszins een goed gevoel geven. Helaas wordt dat al snel vervangen door puur en alleen een gevoel van gemis tussen twee sigaretten. Nicotine is de voornaamste oorzaak van die verslaving. Van de consumptieproducten die als verslavend zijn erkend, komt het gebruik van tabak op de eerste plaats, vóór alcohol, heroïne en cocaïne.

Verslaafd zijn aan roken omvat altijd 3 aspecten:
Lichamelijk: Je rookt een sigaret omdat bepaalde zenuwcellen in de hersenen gestimuleerd willen worden. Sommige stoffen die vrijkomen, zoals dopamine, serotonine en adrenaline, werken als een stimulerend middel en kalmeren ook. Het probleem is dat je lichaam er steeds meer van vraagt. Als je stopt met roken kunnen onthoudingsverschijnselen dus optreden: je kunt je moeilijker concentreren, je wordt prikkelbaar, zenuwachtig, ...
Psychologisch: Je gebruikt een sigaret als een soort van houvast in allerlei emotioneel moeilijke omstandigheden. Je rookt om bezig te zijn, om je niet eenzaam te voelen, om jezelf een houding te geven, om jezelf te belonen enz.
Gedragsgebonden: Je rookt uit automatisme: je sigaret is een dagelijks ritueel. Door al die gewoontes kan het erg moeilijk zijn om te stoppen met roken zolang je geen nieuwe gewoontes en rituelen aanneemt.

Stoppen met roken is dus vaak lastig omdat roken een hardnekkige verslaving is.


Stoppen met roken via individuele begeleiding

Artsen of erkende tabakologen kunnen je begeleiden. Een tabakoloog is een dokter (huisarts of specialist), een andere professionele gezondheidswerker (verpleegkundige, kinesist, vroedvrouw enz.) of een psycholoog die een aanvullende opleiding tabakologie heeft gevolgd.
In een eerste gesprek zal de tabakoloog beoordelen hoe verslaafd je lichamelijk, psychologisch en gedragsmatig bent. Daarna zal hij alle mogelijke manieren om van je verslaving af te raken, op een rijtje zetten. In de volgende gesprekken werk je samen met de tabakoloog een persoonlijke strategie uit om te ontwennen. Daarna is het zijn rol om naar je te luisteren en je te steunen. Samen met jou werkt de tabakoloog aan je motivaties: hij probeert je gemotiveerdheid te versterken, maar je blijft wel altijd je eigen tempo volgen. Die begeleiding duurt meestal een paar maanden.

Meer weten over rookstopbegeleiding?


Stoppen met roken via groepsbegeleiding

Voel je de behoefte om je ervaringen te delen met andere rokers? Dan is een groepssessie iets voor jou. Tijdens deze sessies praat je onder leiding van een gespreksleider over je eigen ervaringen met een groep mensen die allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben: stoppen met roken. Iedereen kan zijn eigen moeilijkheden en motivaties in het gesprek gooien. Daar kun je steun en nuttige tips uit halen. Het lokaal aanbod van rookstopbegeleiding in groep vind je terug op vlaanderenstoptmetroken.be


Stoppen met roken via telefonische of online ondersteuning

Zoek je hulp om te stoppen met roken, maar heb je niet altijd tijd of de mogelijkheid om naar een dokter of tabakoloog te gaan? Dan is er een andere optie: telefonische begeleiding van Tabakstop. Daarbij krijg je op een eenvoudige manier gratis begeleiding van een professionele tabakoloog, zonder je te moeten verplaatsen. Het team van Tabakstop begeleidt je graag bij het stoppen met roken. Bovendien kun je met al je vragen en zorgen over roken en stoppen met roken terecht op het gratis nummer van Tabakstop: 0800 111 00.

De iCoach is een gratis app om je te helpen stoppen met roken. Het is de ideale oplossing als je graag online begeleiding krijgt wanneer dat jou het beste uitkomt. Na een korte test zal de iCoach bepalen hoe ver je al staat met je rookstopplannen en je doorlinken naar de juiste module. Vervolgens ontvang je suggesties en tips die op jouw persoonlijke situatie zijn afgestemd. Bij de iCoach horen diverse hulpmiddelen, zoals een dagboek, grafieken, een motivatietest, een forum, persoonlijke e-mailtips en een bibliotheek. Wil je meteen aan de slag met de iCoach? Ga naar stopsmokingcoach.eu


Stoppen met roken via medicatie

In het begin gaat een rookstop meestal gepaard met ontwenningsverschijnselen. Rookstopmedicatie kan de ontwenningsverschijnselen wat verzachten of de zin naar een sigaret wat onderdrukken. Maar vooraleer je rookstopmedicatie neemt, is het belangrijk goed geïnformeerd te zijn. Spreek er over met je arts, tabakoloog of apotheker! Er zijn ook geen mirakel medicijnen! Je eigen motivatie om te stoppen en een actieplan om je gewoontes te veranderen zijn ook heel belangrijk om succes te boeken.


Stoppen met roken via alternatieve methodes

Sommige alternatieve methodes zoals acupunctuur of hypnose kun je veilig gebruiken als ondersteuning bij het stoppen met roken als ze door professionals worden toegepast. Je hoort soms rokers zeggen dat ze dankzij hypnose of acupunctuur zijn kunnen stoppen met roken, maar de doeltreffendheid van deze methodes voor rookstop is niet wetenschappelijk bewezen.
Andere alternatieve methodes (lasertherapie, homeopathie, elektronische sigaret, …) kunnen vrij duur zijn en/of eventuele schadelijke bijwerkingen zijn niet altijd bekend. Je kunt dus maar beter voorzichtig zijn en je niet te snel laten verleiden door nieuwe ‘wondermiddelen’.


Gestopt met roken? Voordelen voor jezelf...

Als je nog maar pas bent gestopt met roken, zijn de voordelen voor je gezondheid niet altijd direct voelbaar. Toch zijn ze er. Al in de eerste dagen nadat je bent gestopt, moet je misschien al minder hoesten en kun je beter ademhalen. Wist je dat je amper één dag na je laatste sigaret al evenveel zuurstof in je bloed hebt als iemand die niet rookt? En dat is nog maar het begin!

  • Na 20 minuten: Je bloeddruk en de bloedsomloop in je handen en je voeten verbeteren.
  • Na 8 uur: De zuurstofvoorziening in je bloed wordt weer normaal.
  • Na 24 uur: Je longen beginnen het slijm en de teer weg te werken.
  • Na 48 uur: Je reuk en je smaak verbeteren.
  • Na 72 uur: Je ademt vrijer en je bent minder snel buiten adem.
  • Na 2 tot 12 weken: Je bloedsomloop in het algemeen verbetert.
  • Na 3 tot 9 maanden: Bij het ademhalen hoest en ‘piep’ je duidelijk minder.
  • Na 1 jaar: Je risico op een hartziekte is met de helft gedaald.
  • Na 2 jaar: Je risico op een hartinfarct is nu even groot als voor iemand die niet rookt.
  • Na 5 jaar: Je risico op een beroerte is met de helft gedaald. Ook het risico op kanker in je mond, slokdarm en blaas is met de helft verminderd.
  • Na 10 jaar: Je risico op longkanker is met de helft afgenomen. Je risico op een beroerte is nu even groot als voor iemand die niet rookt.
  • Na 15 jaar: Je risico op een hartziekte is even groot als voor iemand die niet rookt. Je kans op overlijden is nu praktisch even groot als voor iemand die nooit heeft gerookt.

Een zeer prettige bijkomstigheid van stoppen met roken is dat je veel geld uitspaart! Hoeveel geef jij per week uit aan sigaretten? En per maand? Weet je hoeveel reisjes of kleren je daarvoor kunt kopen? Misschien kan je zelfs een extra reisje boeken dankzij de kosten die je uitspaart!


... maar ook voor je omgeving!

Ook de mensen uit je omgeving hebben er veel baat bij als je stopt met roken. Het is immers bewezen dat meeroken de oorzaak kan zijn van heel wat ziektes bij niet-rokers, zoals een hartinfarct of longkanker. In het algemeen zijn vooral kinderen bijzonder kwetsbaar voor meeroken. Dikwijls kunnen ze niet zelf uit de buurt gaan van de rokers in hun omgeving. Ze ademen dus tegen wil en dank stoffen in die voor hen een pak schadelijker zijn dan voor volwassenen, want hun immuunsysteem werkt nog niet even doeltreffend. Als gevolg liggen allerlei infecties op de loer: oorontstekingen, bronchitis, … Erger nog, men denkt dat passief roken het risico op wiegendood en sommige soorten van kanker, zoals een hersentumor, zou kunnen vergroten.


Hoe volhouden?

Hieronder vind je een paar tips om het niet-roken vol te houden.

  • Op sommige momenten kun je zin hebben om te roken. Vergeet dan vooral niet dat zo’n moment meestal maar een paar minuten duurt.
  • Heb je zin om te roken? Maak jezelf geen blaasjes wijs, maar trek je op aan positieve gedachten, zoals “Ik rook nu al zoveel dagen (of weken) niet en dat wil ik volhouden”.
  • Je zult vanzelf ontdekken welke dingen je helpen om niet te roken: water drinken, jezelf belonen of even een luchtje scheppen. Hou die dingen zo lang mogelijk vol!
  • Ga om met ontwenningsverschijnselen. Ongeveer de helft van alle mensen die stoppen met roken, heeft last van ontwenningsverschijnselen. Het is een signaal dat je lichaam weer gaat functioneren zonder de invloed van het roken. Belangrijk is dat je goed beseft dat ontwenningsverschijnselen er nu eenmaal bij horen, en dat ze vanzelf zullen verdwijnen. Probeer afleiding te vinden in aangename gedachten en leuke activiteiten.
  • Ken je valkuilen. Een risicosituatie of ‘valkuil’ waar je geen controle over hebt, kan zich onverwachts voordoen. Je krijgt ineens een sigaret aangeboden, je ziet ergens een ‘onbewaakt’ pakje liggen, je gaat gezellig met vrienden uit, … Als ex-roker kom je regelmatig in moeilijke situaties terecht. Iets anders doen of aan iets anders denken helpt je om greep te krijgen op die momenten. Het is belangrijk om op voorhand na te denken over waar en wanneer dat zou kunnen gebeuren, en over hoe je er het best mee omgaat.
  • Hervallen is geen mislukking! Je hebt één of twee sigaretten gerookt. Foutje. Wat nu? Blijf vooral kalm. Misschien vind je het jammer, misschien ben je boos op jezelf. Zet die gevoelens opzij en probeer van je uitschuiver te leren. Je kan doorgaan met stoppen. Reageer dus en wacht niet af tot je weer een sigaret pakt. Bij elke nieuwe stoppoging heb je meer kans op succes!