Geestelijke gezondheid

Bijeenkomsten en activiteiten worden geannuleerd of uitgesteld. Toch nood aan gezelschap of een babbeltje?

 

  1. Probeer nieuwe communicatie uit: skype, hangouts, whatsapp, facetime, teams, zoom, whereby … Het opent een nieuwe wereld voor je. 

shutterstock_142259542 resized

 

  1. Organiseer een telefoonketting: spreek met een groepje vrienden, familie of buren een volgorde af wie naar wie belt. Zo hoor je elkaar op geregelde tijdstippen en kan je nieuwtjes uitwisselen. Tip: hou het positief of vertel een goeie grap. Lachen is gezond.

shutterstock_106363526 resized

 

  1. Feestjes, samen sporten of wandelen in een gemengde groep. Verboden momenteel. Durf neen zeggen als je wordt uitgenodigd. #fitinjehoofd #veerkracht

shutterstock_149104391

 

  1. Elkaar opzoeken of intergenerationeel contact proberen we deze weken te vermijden. Blijf wel in contact met elkaar, zeker met mensen die alleen wonen. Wissel telefoonnummers uit met je vrienden en bel elkaar op geregelde tijdstippen.

shutterstock_233355307 resized

 

  1. Verras grootouders die alleen thuis zitten met een zelfgemaakt kaartje van de kinderen en geef hen zo een warm gevoel tijdens deze moeilijke tijden. https://www.nlvoorelkaar.nl/inspiratie/coronapost-voor-ouderen

 

  1. Tieners van 12 tot 16 jaar in huis? Geef ze eens de tip rond te neuzen op www.noknok.be. Daar kunnen ze in hun eigen veilige online omgeving werken aan hun veerkracht.

 

  1. Ook thuis kan je werken aan je veerkracht, om fit in je hoofd te blijven. Voor 16-plussers is er www.fitinjehoofd.be. Je vindt er een veerkrachttest, en gaat in je eigen veilige online omgeving aan de slag met concrete oefeningen.