Blijf in beweging | Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

Blijf in beweging

Bewegen helpt om goed te been te blijven zodat je lekker kunt doen en laten waar je zin in hebt. Bewegen is ook een prima manier om sociale contacten te leggen, de slaapkwaliteit te verbeteren, de kans op stress en rugklachten te verkleinen en je gewicht op peil te houden. Goed nieuws is dat je zelfs helemaal geen sporter hoeft te zijn om in beweging te blijven!

Dagelijks minder zitten

We brengen meer dan één derde van ons leven zittend door. Thuis voor de tv, tijdens het lezen, surfen op internet, klussen of in de wagen. Voor ouderen is het zeer belangrijk om langdurig zitten te beperken aangezien zij, sneller dan jongeren, spiermassa en spierkracht verliezen. Probeer dus om langdurig zitten (langer dan 30 minuten) te vermijden of tenminste regelmatig te onderbreken. Simpelweg eens recht staan om een glas water te halen, een luchtje te scheppen of zich uit te rekken is al voldoende! En waarom niet eens proberen om al fietsend op je hometrainer naar je favoriete tv-programma te kijken? Minder tijd doorbrengen op je achterwerk is een eerste stap naar een gezonder leven.


Dagelijks bewegen

Om voldoende te bewegen als oudere, volg je best één van onderstaande aanbevelingen. Kies de aanbeveling die het beste past bij jouw dagelijkse leven en mogelijkheden.

  • Je zet 8.000 stappen per dag.
  • Je beweegt elke dag minstens een halfuur met een matige fysieke inspanning. Hierbij ga je iets dieper en sneller ademhalen dan normaal. Je kan dit halfuurtje ook opsplitsen in twee keer 15 min of drie keer 10 min.
  • Je zorgt ervoor dat je drie dagen per week minstens 20 min intens beweegt. Hierbij ga je een stuk sneller ademhalen dan normaal en zweet je goed door 

Beweegtips

Kies bewegingsactiviteiten die aansluiten bij je eigen lichamelijke mogelijkheden en interesses. Plan ook activiteiten in je agenda en met je familie, vrienden of buren. Met twee hou je het gemakkelijker vol dan alleen! Als je een nieuwe activiteit kiest of je bent lange tijd niet actief geweest, begin dan rustig aan en overdrijf niet. Weet je niet goed wat er haalbaar is voor jou? Ga dan langs bij je huisarts of kinesitherapeut voor advies op maat. Tenslotte geven we nog enkele voorbeelden van hoe eenvoudig het wel niet is om beweging te integreren in je dagelijks leven want bewegen kan je overal.

  • Zet je onderste ledematen aan het werk! Indien mogelijk, laat de auto staan en neem de trap in plaats van de lift of roltrap. Toch op weg met de auto, bus, tram of metro? Parkeer je auto dan iets verder of stap een halte eerder af en ga verder te voet. De tijd die je moet wachten op je bus, tram, metro of trein kan je ook gebruiken om wat heen en weer te lopen.
  • Eenvoudige dingen zoals tuinieren, huishoudelijke taken doen of een ommetje in de buurt maken tellen evengoed mee.
  • Wandel, speel en ravot met je kleinkinderen of huisdieren. Ook zij voelen zich beter met dagelijkse beweging.
  • Al eens gedacht aan een hometrainer, pedalo of aan beweegspelletjes op een spelcomputer? Er zijn tal van mogelijkheden om in huis in beweging te blijven.

De kers op de taart

Ouder worden gaat gepaard met verlies van spierkracht, minder lenig zijn en een minder goed evenwicht. Besef echter dat je dit niet zomaar moet ondergaan. Door dagelijks voldoende te bewegen en specifieke oefeningen voor kracht, lenigheid en evenwicht minimaal twee keer per week te doen, kan je het heft in eigen handen nemen! Op valpreventie.be vind je tal van oefeningen die makkelijk uit te voeren zijn en waarvoor je geen materiaal nodig hebt. Daarnaast kan je steeds terecht bij je huisarts en kinesitherapeut om te bekijken welke oefeningen het meest geschikt zijn voor je.


Meer informatie?

Neem een kijkje in onze folder 'Gezond ouder worden. Blijf in beweging.' Je kan deze folder ook gratis verkrijgen door te bellen naar 053 76 99 94 of door te mailen naar info@gezondplus.net

Je kan ook terecht op: