Actieplan: beweeg meer | Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen

Actieplan: beweeg meer

Gedrag veranderen is niet eenvoudig en vergt veel geduld. Veranderen is nu eenmaal een proces van vallen en opstaan. Volgende tips kunnen je alvast op weg helpen om gezonde(re) voeding en meer beweging te integreren in je leven.

Actieve aanpak! Verwacht niet dat het vanzelf zal gebeuren. Stel een concreet doel waar je naar zal toewerken en steek de handen uit de mouwen.
Persoonlijke aanpak! Als je echt wil veranderen, moet je er zelf voor kiezen en zelf overtuigd zijn van de voordelen. Bepaal ook doelen die passen binnen jouw leven, capaciteiten, mogelijkheden en smaak.
Een slim plan! Kies voor specifieke, concrete, meetbare, aanvaardbare en realistische doelen. Het is ook verstandig om in stappen te werken en tussendoelen te stellen.
Een noodplan! Wie wil veranderen, botst meestal op hindernissen. Wapen jezelf door op voorhand oplossingen te bedenken voor mogelijke hindernissen. Als het wat moeilijker gaat, kan steun zoeken bij anderen helpen.
Volhouden! Een gezond gedrag volhouden is de grote uitdaging. Als je merkt dat je motivatie verslapt, haal jezelf dan terug voor de geest wat voor voordelen het je allemaal oplevert. Zorg ook voor afwisseling zodat het gezonde gedrag geen sleur wordt.
Ga om met een dipje! Ook al gaat het een keer mis, raak dan niet meteen in paniek. Het is normaal dat we hier en daar een steekje laten vallen.


Doe de test!

Wil je meer info over de actieve voedingsdriehoek? Eet je voldoende fruit of groenten? Niet te veel vet? Hoe zit het met zuivelproducten? Test jezelf op gezondheidstest.be