Waarom en hoeveel moet ik nu juist bewegen?

Waarom en hoeveel moet ik nu juist bewegen?

Wist je dat recentelijk de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) met nieuwe aanbevelingen kwam rond bewegen. Die geven mee hoeveel en waarom je het best beweegt om gezond te zijn. En vanaf wanneer je te vaak stilzit. Het Vlaams Instituut Gezond Leven vertaalde de nieuwe aanbevelingen naar Vlaamse context, met een handig overzicht per leeftijd. 

Andere doelgroepen, andere noden

Op beweging staat geen leeftijd, maar peuters hebben natuurlijk andere beweegnoden dan hun grootouders. Daarom zijn de aanbevelingen onderverdeeld op basis van leeftijd:

  • Baby’s
  • Peuters en kleuters (2 - 5 jaar)
  • Kinderen en jongeren (6 - 17 jaar)
  • Volwassenen en 65-plussers 
  • Helemaal nieuw zijn de concrete aanbevelingen voor zwangere en pas bevallen vrouwen en de aandacht voor mensen met een ziekte of beperking. Dankzij die onderverdeling vindt iedereen makkelijker beweegadvies op maat. De nieuwe aanbevelingen staan op www.gezondleven.be/meer-beweging en vervangen de vorige die Gezond Leven uitbracht in 2017. 


    Hoeveel beweeg ik nu juist het best?
  • 150 tot 300 minuten aan matige intensiteit verspreid over de hele week
  • óf 75 tot 150 minuten aan hoge intensiteit
  • óf een combinatie van beide (minimum 150 minuten waarbij beweging aan hoge intensiteit dubbel telt).
    Dat kan bijvoorbeeld 5 dagen per week 30 minuten wandelen, elektrisch fietsen of rijden in de rolstoel aan een goed tempo zijn (matige intensiteit) of 3 dagen per week 25 minuutjes joggen, stevig doorfietsen of rolstoelbasketten (hoge intensiteit). 

 

Élke minuut beweging telt, voor iedereen
De nieuwe beweegaanbevelingen tonen belangrijke verschillen met die van 2017. Een van de opvallendste wijzigingen: je hoeft niet meer te bewegen in ‘blokken’ van minstens 10 minuten matig intensieve beweging. De trap nemen, een speel- of wandelpauze van 5 minuutjes, de auto verder parkeren … Élke minuut, elke stap telt voor je gezondheid, letterlijk

Ook nood om meer te bewegen in je dagelijkse leven? Doe een beroep op een Bewegen Op Verwijzing-coach. Je huisarts kan je doorverwijzen naar zo'n coach, geen personal trainer, in jouw buurt tegen een erg lage prijs. Die coach zal samen met jou een beweegplan op maat opstellen zodat jij meer kan bewegen, op jouw eigen tempo. Resultaat? Een actiever leven en je voelt je beter in je vel.

 

 

Meer info

Je vindt alle bewegingsadviezen op www.gezondleven.be/meer-beweging

Meer weten over Gezond Leven? www.gezondleven.be