Tips om tandbederf te voorkomen

Tips om tandbederf te voorkomen

  • Beperk je maaltijden tot vier à vijf per dag. Wie de hele dag door eet en snoept, houdt de zuurtegraad in het tandplak hoog en vergroot zijn kans op gaatjes in de tanden. Twee tot drie uur tijd laten tussen volledige maaltijden en tussendoortjes, geeft het glazuur de kans zich te herstellen van de zuuraanval.
  • Vermijd suikers buiten de maaltijden. Suikers zitten onder andere in frisdranken, pudding, siropen en koekjes. Poets en flos je tanden telkens je iets zoets hebt gegeten. 
  • Verhoog de speekselproductie. Speeksel normaliseert de zuurtegraad. Kauw daarom goed tijdens de maaltijd. Nadien kan een suikervrije kauwgom een tandreinigend effect hebben en de zuren uit de mond wegwerken. Toch kan hij niet alle poetsbeurten vervangen.
  • Poets de tanden met fluorhoudende tandpasta. Hoe minder tandplak rond de tanden zit, hoe minder de zuurvorming zal zijn. Bovendien zorgt fluoride in het speeksel ervoor dat de tanden beter opgewassen zijn tegen de schadelijke gevolgen van het eten van suikers . Poets de tanden zeker 's morgens na het ontbijt en 's avonds vóór het slapengaan.
  • Gebruik na het poetsen flosdraad. Haal de floss voorzichtig door alle kiertjes tussen je tanden en kiezen om de resten tandplak te verwijderen.
  • Vermijd zure dranken. Dranken op basis van citroen, pompelmoessap en de meeste frisdranken tasten het tandglazuur aan door hun natuurlijke zuurtegraad. Drink voldoende water. Tandplak gedijt immers goed in een droge mond.
  • Roken vergroot de kans op allerlei gebits- en tandvleesproblemen. Het goede nieuws is dat dit risico sterk vermindert als je deze gewoonte opgeeft.
  • Ga minstens eenmaal per jaar op controle bij de tandarts. Hij of zij kan de tanden controleren op cariës en eventuele tandsteen verwijderen. Op die manier voorkomt de tandarts ontstekingen van het tandvlees of een ontsteking die uitbreidt tot het kaakbot. Kinderen gaan het best om de zes maanden op controle.

Bron: www.gezondheid.be